S.ƏLƏKBƏR
MİSSİYA ADAMI
Anar! Bu söz həmişə yeniliyə, yeni söz yaradıcılığına, qeyri-adi obrazlara çox həssas olan böyük şairimiz Rəsul Rzanın dilində görəsən nə vaxt, hansı məqamda, ovqatının hansı çağında səslənib? Bəlkə ilk övladının yolunu səbirsizliklə gözlədiyi vaxtlarda, bəlkə elə dünyaya gəldiyi gün? Hər halda bu sözün xüsusi isim kimi araya-ərsəyə gəlməsi onun adı ilə bağlıdır və o, “anar” sözünün, “Anar” adının sonralar bu qədər geniş yayılacağını yəqin ki, təsəvvürünə gətirməzdi. Amma danılmaz faktdır ki, “anar” sözü, bu bir sözdən ibarət poetik kəlmə ölkəni fəth etdi, az qala hər kənd-şəhərə, ayrı-ayrı ailələrə yol tapdı. Bu gün yurdumuzda övladını “Anar” çağıranların sayı yüzlərlə, bəlkə də minlərlədir. Anar adlı körpələr, yaşı əllini haqlamaqda olan anarlar... Amma onlardan bircəsi - yazıçı Anar “oriqinal”dır, qalanlarısa sadəcə onun adaşlarıdır. Anar artıq onların ağsaqqalı, ən böyük adaşıdır. Bu poetik sözü ilk dəfə ad kimi səsləndirən Rəsul müəllim olmuşdusa, onu şöhrətləndirən, yarıdan, heç şübhəsiz, çoxşaxəli yaradıcılığı, bənzərsiz həyat yolu ilə tutumlu eləyən Anar özüdür. Nə yaxşı ki, bu gün ədəbiyyatımızda, bütövlükdə mədəniyyətimizdə, adı böyük hərflərlə yazılası ANAR var. Anar dünyaya sanki böyük bir missiya üçün gəlib. Ədəbi aləmdə atdığı ilk addımlarındanca bunun müəyyən əlamətləri duyulurdu. İlk əsərləri onu həmişə narahat, həmişə arayıb-axtaran, maraq dairəsi geniş cavan bir nasir kimi səciyyələndirirdi. Ətrafda baş verənlərə həssaslığı, çoxlarını düşündürən məsələlərə fərqli münasibəti, birləşdirici yönləri qabarıq nəzərə çarpırdı, yaşıdları arasında canyananlığı ilə seçilirdi. Bir cavan yazıçı kimi əslində özünün də o vaxtlar köməyə, dəstəyə ehtiyacı olsa da, istedadına güvəndiyi daha gənc ədəbi qüvvələrə əlindən gələni edir, üzə çıxmalarına yardımını əsirgəmirdi. O zamanlar “uğurlu yol”ları ilə xeyli gəncə xeyir-dua verən Rəsul Rza ilə onların arasında əsas əlaqələndirici Anar idi. Böyük şairin baş redaktor olduğu ASE-də bu cavanların işə düzəldilməsində Anarın müstəsna xidmətləri vardı. Ədəbiyyatımızın gələcəyi, inkişafı onu elə o zamanlardan düşündürürdü. 27 yaşında radionun uşaq verilişləri redaksiyasında böyük redaktor olarkən bir çox işlər görməklə yanaşı o, “Tərcümə saatı” radio-jurnalının səsləndirilməsinə nail olmuşdu. İ.S.Baxın “Bayatı-Şiraz”ı xatırladan reminor tokkatası ilə başlayan bu verilişdə dünya ədəbiyyatının orijinaldan çevrilən nümunələri səslənirdi. Uşaq redaksiyasında böyüklər üçün hazırlanan bu radio-jurnal Anarın səyləri və nüfuzu sayəsində yaranmışdı. O, sonralar da buna bənzər təşəbbüslərini davam etdirir, istəyinə çatırdı. O illərin çətinliklərinə, maneələrinə baxmayaraq yaşıdları arasında ümumi ədəbi mənafeləri düşünüb özünü daha çox oda-közə vurur, fəallığı ilə seçilirdi. “Qobustan” sənət toplusunun yaranıb formalaşmasında, sayılıb-seçilən nəşr kimi fəaliyyət göstərib nüfuz qazanmasında o zamanlar onun ciddi rolu, fədakarlığı olmuşdu. Çeşid-çeşid çətinliklərə baxmayaraq o, ilk sənət toplumuzun dolğun, yüksək səviyyədə işıq üzü görməsinin əsas təminatçısı idi. “Qobustan”ın adı çəkiləndə elə indi də Anar yada düşür... Bununla belə Anar hər şeydən öncə nasir idi, 60-cı illərdə və sonralar yazdığı bir sıra hekayələri, “Molla Nəsrəddin-66”, “Ağ liman”, “Macal”, “Beşmərtəbəli evin altıncı mərtəbəsi” əsərləri ədəbi aləmdə o vaxtlar güclü rezonans doğurur, mübahisələrə səbəb olur, sonda nəsrimizdə yeni abi-havanın yaranmasında, ədəbi iqlimin yumşalıb sağlamlaşmasında əvəzsiz rolunu oynayırdı. Sonrakı illərdə qələmə alınmış hekayələri “Əlaqə”, “Dantenin yubileyi”, “Sizsiz”, “Otel otağı”, “Ağ qoç, qara qoç” əsərləri də Anarı düşünən, düşündürən, dünya səviyyəli bir nasir kimi tanıtdı, onu çağdaş ədəbiyyatımızın əsas sütunlarından birinə çevirdi. Anar “Anlamaq dərdi” essesilə böyük yazıçı, cəfakeş Cəlil Məmmədquluzadəni sanki yenidən kəşf etdi, təkrarsız yaradıcılığına yeni rakursdan işıq saldı, oxucu marağını ona sarı yönəltdi... “Dədə Qorqud dünyası” yazıçının böyük araşdırıcılıq məharətini, ədəbiyyatşünas istedadını aşkarladı, mahir qorqudşünas kimi məşhurlaşdırdı. Anarın çoxşaxəli yaradıcılığında publisistikanın dəyərli nümunələri də kifayət qədərdir. Yazıçının digər sənət sahələrində də araşdırıcılarını gözləyən fəaliyyəti diqqətəlayiqdir. Anar dramaturqdur, ssenaristdir, kino və teatr rejissorudur, incə zövqlü sənətşünasdır. Müxtəlif dövrlərdə yazdığı “Qaravəlli”, “Şəhərin yay günləri”, “Adamın adamı”, “Səhra yuxuları”, “Sizi deyib gəlmişəm”, “Keçən ilin son gecəsi”, “Təhminə və Zaur” səhnə əsərləri ölkəmizin teatrlarında uğurlu səhnə həyatı yaşadı. Bu əsərlərin arasında başqa ölkə səhnələrində tamaşaya qoyulanları da var. Yazıçının ssenari və rejissura yaradıcılığı da diqqəti xüsusi cəlb edir. O 12 bədii filmin (“Torpaq. Dəniz. Od. Səma”, “Gün keçdi”, “Dədə Qorqud”, “Dantenin yubileyi”, “Üzeyir ömrü”, “Ötən ilin son gecəsi”, “Qəm pəncərəsi”, “İmtahan”, “Əlaqə”, “Təhminə”, “Otel otağı”, “Cavid ömrü”), bir neçə sənədli və televiziya filminin (“Dəniz”, “Qobustan”, “Daş saatın səsi”, “Qədim Gəncə-Yeni Gəncə”, “Bu - Səttar Bəhlulzadədir”, “Bu - Caviddir”, “Dindirir əsr bizi”, “Evləri köndələn yar”) ssenari müəllifidir. Maraqlıdır ki, “Dantenin yubileyi”nin (Gülbəniz Əzimzadə ilə birlikdə), iki seriyalı “Üzeyir ömrü”, “Qəm pəncərəsi” filmlərinin quruluşçu rejissoru Anar özüdür. Bu filmlər arasında ilk ikiseriyalı “Dədə Qorqud” xüsusi seçilir. Türkiyədə də göstərilmiş bu kino-epos yüksək dəyərləndirilmişdir. Üzeyir Hacıbəyova, Cəlil Məmmədquluzadəyə, Hüseyn Cavidə həsr olunmuş filmlər Anarın bu böyük sənətkarlara dərin sevgisinin təzahürüdür. Qeyd etmək lazımdır ki, Anar sənətlə, sənət adamları ilə bağlı xeyli esse, məqalə və s. müəllifi kimi ayrı-ayrı sənətçilərin əsas məziyyətlərini istedadlı sənətşünas səriştəsiylə incələmişdir (Qara Qarayev, Şövkət Məmmədova, Səttar Bəhlulzadə, Tahir Salahov, Alim Qasımov və b.). Anar ikicildlik “Min beş yüz ilin oğuz şeiri” antologiyasının, Türkiyədə çap olunmuş “Min ilin yüz şairi” Azərbaycan şeiri antologiyasının (Yavuz Akpınarla birlikdə) tərtibçisi və redaktoru kimi az qala elmi bir institutun işini görmüşdür. Yazıçının indiyəcən Bakıda, Moskvada, Türkiyədə, Almaniyada, Macarıstanda, İranda, Estoniyada, Gürcüstanda, Polşada, İsveçrədə, Bolqarıstanda, Çexiyada, Qazaxıstanda, Tacikistanda 60-a qədər kitabı çıxıb, ABŞ, Kanada, Yaponiya, Finlandiyada və ərəb ölkələrində ayrı-ayrı əsərlərindən nümunələr çap olunub. Haqqında saysız-hesabsız məqalələr yazılıb, hətta kitablar çap edilib. Çoxşaxəli yaradıcılığı ona böyük nüfuz, ədəbiyyatımızda müstəsna mövqe qazandırıb. Cavanlıq illərindən başlayaraq ümumi ədəbi problemlərə həssaslıqla yanaşan, müxtəlif istiqamətlərdə səmərəli fəaliyyət göstərən, özünə və başqalarına tələbkarlıq, yaşıdlarına və ədəbi gəncliyə diqqətcilliyilə seçilən, qayğıkeş, canıyanan Anarın sonralar Yazıçılar Birliyinin rəhbəri olması çox təbii və qanunauyğun idi. Yuxarıda qeyd etdiyimiz kimi, ədəbiyyatımız, ümumən mədəniyyətimiz naminə miqyasagəlməz böyük işlər görən Anar böyük missiya üçün doğulmuşlardandır. O bu missiyanın ən azı üçdə iki hissəsini alnıaçıq, ləyaqətlə gerçəkləşdirib. İndi qalır üçdə biri. Onun böyük yaradıcılıq planları yəqin ki, çox-çoxdur. Qarşıda ədəbiyyatımızın sabahı naminə görəcəyi işlər kifayət qədərdir. Həyatının xeyli hissəsini əsərlərinin ömrünə calayan müdrik müassirimizə, artıq dünənimizin klassikləri sırasında öz yeri olan böyük yazı adamına yeni-yeni uğurlar arzulayırıq. S.ƏLƏKBƏR “QOBUSTAN”dan: Sənət toplumuzun əməkdaşları “Qobustan”ın yaradıcısı, uzun illər baş redaktoru olmuş, fəaliyyətilə ona böyük nüfuz qazandırmış Anarı 70 yaşı ilə bağlı təbrik edir, möhkəm cansağlığı, yeni-yeni yaradıcılıq sevincləri diləyirlər.
|