Anar və onun çoxşaxəli yaradıcılığı haqqında həm Azərbaycanda, həm də Rusiyada, Türkiyədə, Avropanın bir çox ölkələrində saysız-hesabsız fikirlər, mülahizələr söylənilib, məqalələr yazılıb. Bunlardan bəzi fraqmentləri daha çox Anarın kino və teatr fəaliyyətilə bağlı qələmə alınmış nümunələr arasından seçdik. *** “Azərbaycanfilm” studiyasında yaranmış və mərkəzi televiziya ilə nümayiş etdirilmiş “Üzeyir Hacıbəyov. Uzun ömrün akkordları” filminin ssenari müəllifi və rejissoru Anardır. Film bəstəkarın yaradıcılığının dərin xəlqi köklərini, onun doğma torpağına üzvi bağlılığını əks etdirir. Xatirələrin, tarixi sənədlərin bədii kinoyla uzlaşması bəstəkarın taleyi, Azərbaycan musiqi-səhnə sənətinin inkişaf yolları haqqında düşüncə - film yaratmağa imkan vermişdir. Rəşid Behbudov, “Pravda” 15.02.1983 *** Müasir həyat haqqında pyes axtarışlarımızda bizi nasir və dramaturq Anarın “Şəhərin yay günləri” əsəri cəlb edir. Ədəbiyyatımızda gənc nəslin ən maraqlı nümayəndələrindən olan Anarın yaradıcılığı teatr kollektivimizin diqqətini çoxdan çəkmişdi... Tofiq Kazımov, “Teatr” ¹9, 1977 *** Anarın bizim kinematoqrafiyadakı rolu olduqca böyükdür. Onun yaradıcı kimi iştirakı ilə çəkilən filmləri sadəcə olaraq sadalamaq belə çətindir. Hələ demirəm ki, bu, yalnız kəmiyyətinə deyil, həm də geniş bədii diapazonuna, dövrü, xarakterləri, janrları, əhval-ruhiyyələri əhatə eləməsinə görə uzun bir siyahıdır. Bir sözlə, analitik yazıçı-publisist, kinoşünas olsaydım, onun haqqıenda kitab yazardım. Sadəcə qəzet məqaləsi yox... Oqtay Mirqasımov, “Kino” qəzetinin Anara həsr olunmuş xüsusi buraxılışı. Mart, 1997 *** “Dantenin yubileyi” filminin qəhrəmanı “kiçik” aktyor Feyzulla Kəbirlinski öz sənətinə yüksək mənəvi tellərlə bağlıdır. Anar situasiyanı gərginləşdirərək öz yapışıqlı və riqqətləndirici qəhrəmanını doğrudan da tamamən istedadsız, bacarıqsız aktyor kimi göstərir və “istedadsız” aktyoru H.Turabov ekranda öz böyük istedadının bütün parlaqlığıyla təqdim edir. Kəbirlinskinin sənətə məhəbbəti təmənnasızdır, fədakarcasınadır, amma qarşılıqsızdır, buna görə də hardasa faciəvidir. Lakin sənətə belə təmənnasız adamlar olmasaydı, sənətin özü də olmazdı. “Dantenin yubileyi” filmi öz işığı ilə bu adi həqiqəti bizə bir daha duydurur. V.Bojoviç, “Sovetskaya kultura”, 17.06.1980 *** 21 iyun televiziyada “Dədə Qorqud”u Azərbaycanda yaradılmış film kimi seyr etdik. Hər şeydən öncə bu filmi yaradan azəri qardaşlarımıza təşəkkürümüz var: nədən? Ən azı bizim görəcəyimiz işi gördükləri üçün və bizə “Dədə Qorqud” kimi bir dastanımızın var olduğunu xatırlatmaları üçün... Əhməd Kabaklı, “Tərcüməçi”, 1983 *** Çağdaş Azərbaycan romançılığının ən ünlü təmsilçisi olan Anar “Ağ liman”da günümüzün azəri cəmiyyətinə güclü və dərin bir baxışla yanaşır. Son dərəcə hərəkətli və kinematoqrafik olan təhkiyəsi daxili monoloqlarla, geri dönüşlərlə və modern bir roman quruluşu ilə zənginləşdirilmişdir... “Cüney” qəzeti, 10.08.1992, İstanbul *** ...Anar öz qələmdaşları arasında çox incə, həssas analitikdir. Lev Anninski *** Mən Anarı olduqca az tanıyırdım, həm də qətiyyən yumorist yazıçı kimi yox. Məsələn, Mən, sən, o və telefon” kimi çox gözəl lirik hekayə, amma kinematoqrafların amansızcasına korladığı bu hekayə Anarındır. Onun bütün yumorlu hekayələri məndən ötrü əsl sevindirici tapıntı, kəşfdir. Nikita Boqoslovski, “Literaturnaya qazeta”, 19.12.1970 *** “Azərbaycan” yazıçısı Anarın romanı gözəl ədəbi əsərdir, ona görə ki, əvvəla o gerçəkliyi əks etdirir, sonrası da oxucuda ideal haqqında fikirlər oyadır. “Zonntaq” qəzeti, Berlin, 3.04.1983 *** Anar çoxcəhətli istedaddır, həmişə öz aktual niyyətlərinin təcəssüm olunması üçün ən münasib sənət növünə müraciət edir. Onu ən çox kino və nəsr cəlb edir. “Ağ liman” povestinin üslubu da kinematoqrafa yaxın olan ifadə vasitələrilə səciyyələnir. “Könnüvvilas” həftəliyi, Budapeşt *** Anarın müxtəlif janrlarda yazılmış əsərləri toplanmış yeni kitabı (“Dantenin yubileyi” - “Q”) yazıçı ilə tanışlığımızı daha da artırmaqla yanaşı, həm də yaradıcılığının yeni yönlərini aşkarlayır. Q.Petrova, “Novıy mir”, ¹1, 1974 *** Onda maarifçi ruhu var. Ədəbiyyata, musiqiyə, təsviri sənətə dərindən bələddir. Özü də təkcə milli sənətdə yox. “Qobustan” jurnalı Anarın ideyasıdır. Bunu da demək lazımdır ki, Anar sözün ən yaxşı mənasında ziyalıdır. *** Mərkəzi qəzetlərdən birinə məktub gəlmişdi. Oxucu: “Bilmək istəyirəm, ziyalılıq nə deməkdir?” Qəribədir, - düşündüm, - tanışlarım arasında həkim, müəllim, fizik, hüquqşünaslar var... Amma ziyalı... Doğrudanmı bircəsi də bu ada layiq deyil? Bu zaman yadıma Anar düşdü. Anna Zemnova, “Teatr”, ¹8, 1987 Anarla məni 60-çı illərin əvvəllərində Moskvada onun atası, böyük Azərbayçan şairi Rəsul Rza tanış edib. Rəsul Rza cağdaş şairlər arasında ən cox ehtiram bəslədiyim şairlərdəndi, mən onu böyük sənətkar və müdrik insan sayırdım. O bir cox illər ərzində indi haqq dünyasında olan İmran Qasımov, Qara Qarayev kimi Moskvadakı görüşlərimiz zamanı, yazıcı qurultay və plenumlarında, Lenin və Dövlət mükafatları Komitəsində mənim həmsöhbətim olurdu. Belə görüşlərin birində Moskvada, səhv eləmirəmsə, Ali ssenari kurslarında oxuyarkən məni oğluyla elə o, tanış eləmişdi. Anarı yazıcı kimi ilk dəfə böyük Çəlil Məmmədquluzadəyə həsr etdiyi esseni oxuyandan sonra tanımışdım. Bu esse “Anlamaq dərdi” adı ilə “Novı mir” jurnalında unudulmaz Aleksandr Tvardovsininredaktor olduğu dövrdə cap olunmuşdu. Mən “Novı mir”in redkollegiya üzvü olduğum ücün essenin böyük maraqla qarşılandığı yadımdadır, axı esse rus və ümumittifaq oxuçusunu Azərbayçan klassikinin yaradıçılığı və ağır taleyilə müasir ədəbi səviyyədə tanış edirdi. Təqribən həmin illərdəçə Anarın Moskva mətbuatında - “Literaturnaya qazeta”, “Sovetskaya kultura” qəzetlərində, “Nedelya”da, “Drujba narodov” jurnalında cap olunmuş hekayələri, povestləri, məqalələri, həmcinin əsərləri əsasında ekranlaşdırılmış və mərkəzi televiziyada göstərilmiş tamaşalar diqqətimi cəkmişdi. Anar, yaşça bir qədər böyük olsam da, özümü də şamil etdiyim altmışınçılar nəslinin parlaq və maraqlı nümayəndələrindəndir. Altmışınçılara indi dəbdə olan sözün yaxşı mənasında ədalı və səkkak, pis mənasında ədəbsiz, acıq-aydın nadan münasibətə baxmayaraq əminəm ki, bu nəslin ədəbiyyatda, teatrda və kinodakı istedadlı nümayəndələri çəmiyyətin mənəvi, estetik və hətta ideoloji yeniləşməsində böyük rol oynamışlar. Rusiyada olduğu kimi kecmiş sovet respublikalarında da bu nəslin ən yaxşı nümayəndələrinin qoyduğu təməl əsasında azadlıq, demokratiya, müstəqillik ideyaları doğmuşdu. Cox yaxın qələm dostum Anar həm yaradıçılığında, həm də içtimai fəaliyyətində məhz bu ideyaların ardıçıl tərəfdarı olması ilə fərqlənir. Biz uzun illər boyu təmaslarımız, qarşılıqlı rəğbət hissləri bağlayır. Məni daha cox sevindirən artıq hec də az olmayan bu yaşında da Anarın yaradıçılıq işilə fəal məşğul olmasıdır. Öz təçrübəmdən bilirəm ki, yaradıçılıq təşkilatına rəhbərlik etmək nə qədər cətin, bəzən də çənçəl işdir. Anar bir cox illərdir ki, Azərbayçan Yazıcılar Birliyinə başcılıq edir, öz ölkəsinin parlamentinin deputatı, orada mədəniyyət komissiyasının sədri olub, onun digər məsul içtimai vəzifələri də var, amma bununla belə o, əsas işinə - ədəbiyyata sadiqdir... Allah işini avand eləsin... “Literaturnaya qazeta”, 19-25 mart 2008-ci il
|