|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Balayar SADİQ Poetik düşüncƏnin üfüqlƏri... (Fikrət Qocanın "Düşündüklərimdən mənzərələr" poeması haqqında)
|
|
|
|
|
|
anda, həm milli və həm də bəşəri prizmadan yanaşma tərzi ilə seçilən bənzərsiz sənətkardır.
Fikrət Qoca o şairlərdəndir ki, yaradıcılığında poetik fikrin, bədii ifadənin fəlsəfi qayəsi bəşəri mahiyyət kəsb edir, o heç vaxt lokal poetik cizgilərin təsviri ilə kifayətlənmir. Bu poeziyada ədəbi-bədii, ictimai-fəlsəfi, milli-mənəvi və dini komponentlər küll halında qovuşaraq, bəşəri dəyərlər səviyyəsinə qalxır.
Yəqin ki, söhbətin konkret ədəbi əsərdəki bədii faktlar müstəvisində incələnməsi daha maraqlı olar. Bu baxımdan şairin "Düşündüklərimdən mənzərələr" poemasındakı bədii-fəlsəfi dəyərlərin bəzi məqamlarına diqqət yetirmək yerinə düşər. Bununla belə, bəri başdan qeyd edək ki, poema dərin humanizmi və bəşəri qayəsi, həmçinin kompozisiya bütövlüyü, eləcə də poetik obrazların tamlığı və psixoloji dərinliyi ilə seçilən orijinal sənət nümunəsidir.
Şair qloballaşan dünyanın problemləri fonunda həyatın bir parçasını götürüb, onu ictimai-fəlsəfi dolğunluğu ilə bədii sənət müstəvisində canlandırır. Poemada mövcudluğun bütün rəngləri, tarixi təbəddülatların xronikası heyrətamiz poetik lövhələrdə əks olunur, insanın qayğı və düşüncələrinin ahəng və təzadları yüksək sənətkarlıqla sərgilənir. Həmçinin burada təbiət və cəmiyyətin daxili harmoniyasının pozulmasının səbəbləri, sivilizasiyalar arasındakı problemlərin törətdiyi faciələr bədii-fəlsəfi rakursdan qlobal anlamda diqqətə çatdırılır.
İlk baxışdan ayrı-ayrı poetik parçaları xatırladan bu dəyərli əsərin bütövlüyünün dominantı, məhz onun məzmunundakı poetik ümumiləşmənin bəşəriliyidir. Sənətkarlıq məziyyətlərini əyani göstərmək ücün poema ilə canlı dialoqa keçək:
“Bardaş qurub oturmuşam kainatda,
Oturmuşam
milyard işıq ili aşağıda
Allahın ayağı altda" -
bu misralarla açılır şair idrakının poetik qatları, bəsirət mərtəbələri...
Demişdim ki, Fikrət Qoca mütəfəkkir şairdir. Həmin fikrin siqlətinə bu misralar görün necə şahidlik edir:
“Bardaş qurub oturmuşam kainatda"
Poemanın bu ilk misrası təsəvvüf çeşməsindən su içib. Misranın bəsirəti poetik-fəlsəfi idrakın mərtəbəsini göstərir. "Kainatda bardaş qurub oturmaq" Şərq müdrikliyinin kamillik mərtəbəsidir.
“Oturmuşam
milyard işıq ili aşağıda" -
bu misra isə, təkcə məsafənin zamanla ifadəsinin poetik özünəməxsusluğu deyil, həm də bədii-elmi idrakın mərtəbəsidir. Və nəhayət,
“Allahın ayağı altda" -
misrası möhtəşəm bir mənzərəni tamamlamaqla yanaşı, şairin qəlbindəki imanın mərtəbəsindən xəbər verir. Bu misranın islam fəlsəfəsi və poetik dil elementləri baxımından da özünəməxsus incəlikləri var.
"Allahın ayağı altda" ifadəsi Allahın dərgahı, yəni müqəddəs ünvan kimi rəmzi səciyyə daşıyır. İslami dəyərlər kontekstində kainatın Allahın ayağı altı kimi göstərilməsi şairin Allahın ucalığına, böyüklüyünə olan inamının və imanının təsdiqidir, həm də ilahi qüdrətin fövqəlliyinin daha bir obrazlı bədii ifadəsidir.
Poetik dilin incəliyinə varaq:
"Ayaq altda" ifadəsi sözün müstəqim mənasında "aşağılanmaq" məzmununa malikdir. Lakin bu "aşağılanma" dilin məcazi imkanları sferasında ucalma, yüksəliş mənasına çevrilir. Məhz belə bədii faktlara görə "F.Qocanın poeziyası dilimizi zənginləşdirən sənət laboratoriyasıdır" fikri əyaniləşir.
Fəlsəfi idrakın uca mərtəbələrinə yüksəlmiş şair Böyük Yaradanla bədii təfəkkürün bəsirət dili ilə söhbətə başlayır...
"Küçələrdə qan yağışı" bəşəri əxlaqın iflasının bədii arqumentlərindən biridir. Dünyanın bir çox nöqtələrində - Nəcəfdə, Qafqazda, Afrikada, Antarktidada baş verən bəlaların səbəbi insanlığın, bəşəri tolerantlığın qəza vəziyyətində olmasıdır.
Bunun səbəbini anlamaq üçün poetik lövhəyə baxaq:
“Oyunçular yer kürəsində
sərhəd adlı qılınc yarasını
sarımaq istəyirlər
tikanlı məftillərlə".
Kainatdan, yəni uca məqamdan baxanda Yer kürəsi tamdır, bütövdür. Sərhədlər yer üzünə insanların vurduğu qılınc yaralarıdır. Müxtəlif rəngli, dinli, dilli varlıqlar olan insanlar onlara Ali Varlıq tərəfindən etibar olunmuş əmanətə - Yer kürəsinə "sərhəd adlı qılınc yarası" vurmaqla kifayətlənmir, hətta bu yaranı "sarımaq istəyirlər tikanlı məftillərlə"; yara üstündən yara vururlar. Niyə? Çünki özlərini güclü hesab edirlər. Dünyada ilahi mütənasibliyin pozulmasına rəvac verən Allahın yaratdığı bəzi bəndələrin caşmalarıdır:
“Hər güclü elə bilir ki, Allahdı"
Məhz Allaha şərik çıxanların sayı artdığı üçün, allahsızlıq baş aldığına görə dünyanı bəşəri vəhşilik vəhşət caynağına almaqdadır.
Bəşəri vəhşətə, qətliama nümunə kimi şair Xocalı faciəsini xatırladır:
“Xocalıdan qaçqın uşaq
uzanıb üzü kainata
Allah kimi təm-təkdi".
"Allah kimi təm-təkdi" deyimi orijinal olduğu qədər də çoxmənalıdır. Misradakı "kimi" qoşması Xocalıdan qaçqın uşağın timsalında insanın, fərdin mübtəla olduğu faciədə necə tənha, kimsəsiz olmasının ölçüsünü, daha doğrusu, ölçüsüzlüyünü göstərir. Bunu dil zənginliyinin daha bir faktı kimi də dəyərləndirmək olar.
Milli faciənin bədii üslubda bəşəri müstəviyə çıxarılmasının və bəşəri faciə kimi dəyərləndirilməsinin poetik təsdiqini görmək üçün bu bədii tabloya baxmaq kifayətdir.
“Səkkiz yaşlı
müharibə əlili oldu...
O daha uşaq deyildi,
Anlaya bilmirdi
günahsız körpə
Taleyin əli ilə niyə döyüldü.
Uşaqlığı sağ ayağı ilə
bir yerdə itmişdi,
ayağı ilə
qaçıb getmişdi".
Bu poetik səhnə dünyanın bütün dillərində eyni həyəcanı, ağrını doğurmaq iqtidarındadır.
Uşaqlar, körpələr təkcə bir millətin, xalqın deyil, bütövlükdə bəşəriyyətin gələcəyidir. Tanrı dinindən, dilindən, rəngindən asılı olmayaraq, bütün uşaqları, körpələri günahsız elan etmişdir. Xocalıdan olan qaçqın uşağın bir ayağını itirməsi, sadəcə bir körpənin şikəstliyi deyil, əslində, gələcəyin şiksətliyinə, natamamlığına işarədir. Bu misralar şairin həm də bəşərin, insanlığın gələcəyi ilə bağlı həyəcan təbilidir.
“Ey yaradanlar yaradanı,
bir körpə üz tutub sənə,
cavab versənə!"
Tanrı susur, Dünya susur, Zaman susur...
Lakin F.Qoca qəlbindəki milli ağrılara rəğmən, bəşəri humanizm mərtəbəsindən enmir, mənsub olduğu xalqın mənəvi ucalığını sənətkar ləyaqətilə nümayiş etdirir. Bəşəri müstəvidə milli heysiyyata toxunmadan milli naqisliyin bədii ustalıqda ifşası poeziyamızda orijinal düşüncənin təzahürüdür. Fikrət Qoca bədii-diplomatik üslubun yaradıcısı kimi də novatordur. Bədii fakta diqqət yetirək:
“Ermənilər də hamı kimi
bir millətdi.
Ermənilik əlindən
onların da günü illətdi.
Ermənilik kiminin canındadı,
kiminin qanındadı,
kiminin də vicdanındadı".
Bu poetik parça sübut edir ki, əsərin dəyəri, sadəcə, ədəbi-bədii parametrlərlə məhdudlaşmır.
Qətiyyətlə deyərdim ki, qlobal məzmun daşıyan, yüksək sənətkarlıq nümunəsi olan bu poemanın poeziyamızda alternativi yoxdur. Burada mütəfəkkir şair idrakının bədii qüdrəti humanitar dəyərlər sisteminin bütün sərhədlərini cəsarətlə, bəsirətlə genişləndirir.
Əsərdə milli kimliyin qədim və çağdaş məqamlarının orijinal poetik rənglərlə, obrazlı fəlsəfi tutumla, milli koloritdə çoxmənalı mənzərəsi heyrətamizdir.
“Şah İsmayıl Xətai
oturub pyedestalda
Yayın bu isti günündə
Oturub doğum evinin önündə".
Poetik fikir misradan-misraya keçdikcə, "doğum evi" ifadəsi milli mövcudluğun, milli qüdrətin, həqiqətin ilk ünvanı, beşiyi kimi səciyyələnir. Daha sonra şairin qan yaddaşından, ruhundan qopan bədii xitab ulu haray kimi səslənir.
“Ey yol keçənlər,
maşınları əyləyin,
Sərkərdəyə
Salam verib, keçin!"
Bu misralar, həm də milli özünüdərkə, milli birliyə çağırış himni kimi də qiymətlidir.
Mənəvi gözəlliyi özündə ehtiva edən mütəfəkkir düşüncənin daha bir mənzərəsini seyr edək:
“Yaşlı,
kasıb bir ağdaşlı
Həccə gedə bilmədi,
Gedənlərin dalınca baxıb
Dərin bir ah çəkdi.
Türyançayın üstündə,
yol yanında
bir fidan çinar əkdi
düz yeddi yüz il əvvəl."
Bədii təsvirin poetikasında Allaha inamın, sevginin işığını görürük. Allah yolunda minnətsiz görülən xeyirxah əməllər əbədi yaşayır ("yeddi yüz il" belə tarixi sübutlardan biridir) və əməl sahibini də yaşadır. O, sadəcə ən gözəl arzuların çin olmasına əbədi zəmanətdir (çinar ağacı kimi):
Bir çinar deyil,
ağdaşlı bir kişinin
yamyaşıl Həcc arzusudu.
Hər yarpağı
Peyğəmbərə yazılmış
bir məktubdu,
Əlində tutubdu."
Bu misralar şair qəlbinin sözlərə hopmuş xeyirxahlıq simfoniyasıdır.
F.Qoca dünyanı bürüyən faciələrin səbəbini insanların ikiüzlü, hiyləgər varlığa çevrilməsində görür. Müqəddəs rəmzlərin məkrli əməllər üçün istifadəsini bəşəri ağrı kimi dəyərləndirərək, dünyəvi faciənin, törədilən rəzalətin mahiyyətini acıb ortaya qoyur:
“Axı niyə? Niyə? Niyə?
Bu sualdan çoxdu sanki,
Üzünü yana döndərdi.
Utanmadı, Peyğəmbərin
adına bir salavat göndərdi
terrorist!.."
Daha sonra dünyada hökm sürən ikili yanaşma meyillərinin həyasızcasına artmasını allahsızlığın yeni təzahürü kimi önəmsəyir.
“Adam qansız olar,
dinsiz olar,
imansız olar,
Allahsız olar adam!
Təcavüzkarın, siyasi mərklilərin, terroristin dindən, imandan, insanlıq qayəsindən uzaq olmasını nifrətlə xatırladan şair öz mövqeyini bədii ümumiləşmə yolu ilə bəşəri müstəviyə çıxarır.
“Allahdı hər şeydən,
hər kəsdən üstün,
Allahı yoxdur terroristin,"
"Düşündüklərimdən mənzərələr" poemasında dünyadakı dini sivilizasiyaların, cəmiyyətdəki mənəvi eybəcərliklərin, texniki tərəqqinin, müharibələrin, sevginin, "olumla-ölümün", vətənpərvərliyin və daha neçə-neçə bəşəri mətləbin fəlsəfi kodu poetik məzmunda açıqlanır. Bu poemanı məzmundakı milli və bəşəri vəhdətə, poetik təxəyyül genişliyinə, bədii-fəlsəfi mahiyyətinə görə mənzum roman-metafora adlandırmaq olar.
İnsanları xeyirxahlığa, yaxşı əməllərə sahib olmağa çağıran şair, uca Yaradanın rəğbətini qazanmağın yeganə yolunu ancaq yaxşılıqlar yaratmaqda görür. Onun iman işığına bələnmiş poetik niyyəti əbədiyyət nəğməsi kimi səslənir.
Poema ilk baxışdaca aydın, lakin poetik dərinlik baxımından qeyri-adi məna çoxqatlılığı ilə tamamlanır.
“Allah təkdi,
ey yaranmışlar,
Yaradana da kömək gərəkdi"
Ucaltmaq üçün onun adını
Siz də yaxşılıqlar yaradın..."
Müdrik bədii-fəlsəfi ümumiləşmədir. Yəni Allahı, səni yaradanı sevirsənsə, onun adını əziz tutursansa, bu sevgiyə layiq iş gör, yaxşılıqlar yarat. Əsl ibadət budur. Yaradan yaradılanı sevir...
Daha bir məna çözümü:
Allah fövqəladə qüdrət sahibi olaraq böyüklükdə, müqəddəslikdə təkdir. İstər müstəqim, istərsə də məcazi mənada Allahın heç bir köməyə ehtiyacı yoxdur. Şair də məhz Allaha deyil, "yaradana da kömək gərəkdir" deyir. Doğrudur, Allah həm də yaradandır. Ancaq yaradan sözü heç də həmişə Allah mənasını ifadə etmir. Yaradan sözündə inkişaf, tərəqqi, icad etmək məzmunları da mövcuddur. Bundan əlavə, Yaradan sözü ulu əcdadlara, soy-kökə də şamildir. Bu baxımdan yaxşılıqlar yaratmaq, həm də mənsub olduğun soyun, nəslin nəcabətini, adını yaşatmaq, ucaltmaqdır. Göründüyü kimi, fikrin içindəki poetik mənanın çalarları rəngarəngdir. Bu ifadə dil faktı kimi də cox maraqlıdır.
Poemada düşüncə üfüqlərinin sərhədsizliyi, təsvir və ifadə vasitələrinin dolğunluğu, zənnimizcə, onu əsl sənət incisinə çevirmişdir. Düzü, böyük şair qardaşımın bu uğuru məni ürəkdən sevindirdi və sevincimi "Azərbaycan" jurnalının oxucuları ilə də bölüşmək istədim.
|
|
|
|
|
|