|
Çingiz Hüseynov XX əsr Azərbaycan bədii fikrinin aparıcı simalarından biridir. Sənətkarın uzun müddət, təxminən altmış ilə yaxın (1952-ci ildən) başqa bir məmləkətdə-Rusiyada yaşaması, əsərlərini Azərbaycan dilində deyil, rus dilində yazması da onu öz doğma vətənindən, mənsub olduğu millətin ədəbi-mədəni mühitindən uzaqlaşdıra bilməmişdir. Ümumiyyətlə, sənətkarın milli müəyyənliyini təyin edən əsas faktorlardan biri dil amili olsa da, başqa bir dildə əsərlər yazıb milli mədəniyyətin xəzinəsinə töhfələr vermək mümkündür və biz bunu fars dilində gözəl sənət inciləri yaradan, amma farsın yox, türkün böyük sənətkarları sayılan Nizaminin, Xaqaninin yaradıcılığı timsalında izləyə bilərik. Bu gün Rüstəm İbrahimbəyovun, Maqsud İbrahimbəyovun və Çingiz Hüseynovun rus dilində yazdığını əsas götürüb onların müasir Azərbaycan ədəbiyyatına dəxli olmadıqlarını "sübut" etməyə çalışanlar unudurlar ki, azərbaycanlı təfəkkürü istənilən bir dildə təzahür edə bilər. Çingiz Hüseynov Moskvada yaşasa da, heç bir vaxt rus yazıçısı olmamışdır. Çünki onun əsərlərində əsas mövzu Azərbaycan həyatı və gerçəkliyidir. Bu gerçəkliyi özündə əks etdirən qəhrəmanlar isə tarixi şəxsiyyətlərimizdir- XIX əsrin böyük fikir bahadırı Mirzə Fətəli Axundzadə, XX əsrin görkəmli partiya və dövlət xadimi -doktor Nəriman Nərimanov, keçən əsrin 50-70-cı illərindən bizə tanış olan müasirlərimizdir. Çingiz Hüseynovun, eləcə də digər tanınmış rusdilli yazıçılarımızın əsərlərində canlanan milli xarakterlər, milli kolorit, bizə tanış olan müasirlərimizin obrazları bir daha sübut edir ki, milli-mənəvi varlığımızın təcəssümündə əsas amil yazıçının bədii təfəkkürünün xarakteridir. Çingiz Hüseynov bu mənada əsl milli yazıçıdır. Yazıçının altmış-yetmişinci illərdə qələmə aldığı "Mənim bacım", "Novruzgülü", "Dəniz havası", "Adını demədi", "Qızıl" povestlərində mənəvi-əxlaqi axtarışlar mövzusu diqqət mərkəzində idi. Həmin əsərlər 60-70-ci illər Azərbaycan nəsrinin o mövzuda ən uğurlu əsərləri ilə bir sırada durur. Çingiz Hüseynovun təsvir etdiyi qəhrəmanlar mənəvi və əxlaqi gözəlliyi təmsil edirdilər, cəmiyyətdə baş verən hadisələr bu qəhrəmanların həyatında dərin iz buraxırdı və gerçəklik onların fərdi aləmində əks olunurdu.Yazıçının əsərləri nəsrimizdə yaranan lirik-psixoloji təmayülü təmsil edirdilər. Onun əsərlərinin qəhrəmanları həyatdakı mənfiliklərin, eybəcərliklərin əhatəsində yaşasalar da, mənən təmiz olduqları üçün insanların mənəvi aləminə təsir etmək qüdrətinə malik idilər. Sevgi, məhəbbət bu qəhrəmanların həyatını dəyişdirir, onlar bu gur işığı sönməyə qoymayaraq mühitə də mənəvi gözəllik bəxş edirdilər. "Mənim bacım" povestindəki Solmaz sevmədiyi bir oğlana-Abbasa nişanlanıb, "Novruzgülü"ndə isə Novruz ərli bir qadına-Məryəmə aşiq olub. Hər iki hadisə onların yaşadığı mühit üçün gözlənilməzdir - şüurlarda kök salan əxlaqi təsəvvürlərə ziddir. Lakin onlar mühitin deyil, ürəklərinin hökmüylə hərəkət edirlər. "Xoşbəxt sonluq" heç də asanlıqla başa gəlmir, gərgin daxili sarsıntılardan, mühitin mənəvi təzyiqlərindən, ailələrdəki dedi-qodulardan, münaqişələrdən keçərək baş verir. Ürəyin qanunları mühitin qanunlarına qalib gəlir. Yeri gəlmişkən qeyd edək ki, 60-70-ci illər Azərbaycan nəsrində bu tipli qəhrəmanlar az deyildi və onlar həmin dövrün müsbət qəhrəmanları kimi xarakterizə olunurdular. Xatırlayaq Mirzə İbrahimovun "Mədinənin ürəyi" hekayəsindəki Yavər və Mədinəni, İlyas Əfəndiyevin "Körpüsalanlar" povestindəki Səriyyə və Qəribcanı, "Dağlar arxasındakı üç dost" romanındakı Səlimə və Şahları, Elçinin "Bir görüşün tarixçəsi" povestindəki Məmmədağa və Məsməxanımı... Bunlar 60-70-ci illər Azərbaycan nəsrində yeni tipli qəhrəmanlar idi. Çingiz Hüseynovun yaradıcılığını mərhələlərə və mövzulara görə qruplaşdırmaq fikrində deyilik. Ancaq bunu söyləyə bilərik ki, onun nəsr yaradıcılığını fikri təkamül baxımından izləmək daha münasibdir. Belə ki, Ç.Hüseynov yaşadığı dövrün mənəvi-əxlaqi problemlərini bədii nəsrdə uğurla əks etdirəndən sonra cəmiyyəti narahat edən sosial problemlərə müraciət etmiş, "Məhəmməd, Məmməd, Məmiş" və "Ailə gizlinləri" romanlarını qələmə almışdır. Bu əsərlərin geniş təhlilindən imtina edib yalnız bir neçə kəlmə ilə kifayətlənəcəyik: istər "Məhəmməd, Məmməd, Məmiş"də, istərsə də "Ailə gizlinləri"ndə müəllif artıq öz böhranlı çağlarını yaşayan bir quruluşun kritik həddə çatan, cəmiyyəti mənəvi depressiyaya sürükləyən mənfi, neqativ halları kəskin tənqid hədəfinə çevirmişdir. Təsvir olunan hadisələr daha çox Azərbaycan ictimai gerçəkliyi ilə bağlı idi. "Məhəmməd, Məmməd, Məmiş"də böyük bir ailə təsvir olunur, ailənin başçısı Xasay vaxtilə hambal oğlu olmuşdur, lakin öz şəxsi "fərasəti" sayəsində şəhər nəqliyyatına rəhbərlik edən bir vəzifə sahibinə qədər yüksəlmişdir. Yüksəldikcə də insanlıq cəhətdən pillə-pillə aşağı enmiş, həmişə öz şəxsi taleyini düşünmüşdür. O, ilk arvadı Hüsniyyəni "xoşluqla" boşayandan sonra ikinci dəfə oğlu Gülbalanın sevgilisi Rəna ilə evlənmiş, üçüncü dəfə də Nigara meyil etmişdir. Xasay öz qardaşlarının da firavan dolanması üçün şərait yaratmış, kasıb bacısı oğlu Məmişə isə məhz kasıb olduğu üçün həqarətlə baxmışdır. Məmiş öz "doğmalarına" qarşı mübarizə aparır, amma təbii ki, qalib gələ bilmir, faciəli şəkildə həlak olur. Əsərin belə bir bədbin sonluğu o zaman bir çox etirazlara səbəb olmuşdu. Axı, "müsbət" qəhrəman qalib gəlməli idi. Çingiz Hüseynov isə belə bir şablon sonluqdan imtina etdi və əsl həqiqəti yazdı. Eyni dövrdə yazıçı paralel olaraq "Labüdlük" povestini və "Fətəli fəthi" tarixi romanını yazmış, son illərdə isə N.Nərimanovun həyatından söz açan "Doktor N" romanını çap etdirmişdir. Müasir mövzulardan tarixə müraciət isə səbəbsiz deyil - Çingiz Hüseynov xalqımızın milli-mənəvi şüurunun təşəkkülü və intibahında böyük rol oynamış Mirzə Fətəli Axundzadəni və görkəmli şəxsiyyət, inqilabçı demokrat Nərimanovu yaşadıqları əsrlərin fövqündə, ucalığında dərk edir, belə bir fikri aşılayır ki, bu şəxsiyyətlərin yaşadığı faciələr təkcə onların şəxsi faciələri deyil, həm də mənsub olduqları xalqın faciəsi olmuşdur. Çingiz Hüseynovun bir nasir kimi püxtələşməsi bu əsərlərdə daha bariz nəzərə çarpır. Belə ki, o, ilk əsərlərində daha çox realist təsvir üsuluna üstünlük verirdi, "Fətəli fəthi"ndə isə bu üsluba şərtilik elementləri və bədii təsvirdə yeni formalar qarışır. Görkəmli tənqidçi Yaşar Qarayev yazırdı ki: "Ona (Ç.Hüseynova- V.Y.) məxsus "daxili nitq" və "ucadan düşüncə" üsulu...dramatik fikirlərin gözlənilməz dalğaları ilə publisistik passajlarla, "sənədli təxəyyüllə" və bədii hipotezlərlə münbitdir. Müəllif M.F.Axundovun mənəvi aləminə daha dərindən nüfuz etməyə kömək göstərən heç nədən imtina etmir, yeri gələndə, fantastik üsula da, qroteskə də, simvollara da bol-bol yer ayırır. Çingiz Hüseynovun təsvirində qəhrəman çox tez-tez gərgin mənəvi halların, yuxu və xatirələrin, təsadüfi təxəyyül və hipotezlərin bədii büllurundan görünür". "Fətəli fəthi" haqqında Azərbaycan nəsrinin uğurlu bir nümunəsi kimi söz açan məqalələrə də istinad edə bilərdik. Amma yaxşı olar ki, Çingiz Hüseynovun romanla bağlı özünün fikirlərinə müraciət edək: "Əsər-sənədli fantaziyadır-yəni, sənədlər üzərində qurulmuşdur, heç bir uydurmaya yol verilməmişdir, amma sənədlər "müasir gözlə" oxunmuşdur. Axundovun gələcəyi bizə məlumdur, bu gələcəkdən geriyə baxanda görürük ki, Axundovun siması böyük və ucadır, lakin faciəsi də ildən-ilə böyüyür və günah Axundovda deyil, zəmanədədir. Əlbəttə, onu deməliyəm ki, mən Axundovu və xalqımızı rus dili vasitəsilə çalışdım dünyaya tanıtdıram, Axundovun xarakterini tipikləşdirib şişirtmişəm, ucaltmışam-dahilərin ziddiyyətləri dərin və bəşəri olur, Fətəli-Nikolay, Fətəli-Şamil və s.-bütün bunları mən ola biləcək kimi vermişəm, bəlkə də Nikolayın Fətəlidən heç xəbəri yox idi, amma ola bilərdi, bütün bunları şrift yolu ilə vermişəm, kursivlə və bütün bu "ola biləcəklər tarixə zidd deyil, o dövrə aiddir". Yeri gəlmişkən qeyd edək ki, "Fətəli fəthi" Azərbaycan nəsrində tarixə, tarixi şəxsiyyətlərə artıq yeni bir münasibətin formalaşdığından xəbər verirdi və biz həmin illərdə İsa Hüseynovun "Məhşər", sonrakı illərdə Yusif Səmədoğlunun "Qətl günü", Elçinin "Mahmud və Məryəm" romanlarında bunun əyani şahidi olduq. Çingiz Hüseynovun "Doktor N" romanı (1998) Azərbaycan nəsrində N.Nərimanova həsr olunan ilk romanlardan biridir. Bundan xeyli əvvəl Mirzə İbrahimov "Pərvanə" romanını qələmə almışdı, lakin həmin romanda Nərimanovun həyatının yalnız birinci dövrü (uşaqlıq və gənclik illəri) əks olunmuşdu. İki hissəli "Doktor N"də isə Nərimanovun həyatı, mübarizələrdə keçən ömrü az qala addım-addım izlənir. Amma burada tərcümeyi-hal faktları sadalanmır, bəzi tarixi romanlarda olduğu kimi "bədii avtobioqrafiya" yaratmır. Roman o yerdən başlanır ki, Nərimanov 1925-ci ilin qarlı-çovğunlu bir günündə soyuq tramvayda Kremlə gedir. Gecə o, qarışıq yuxular görüb, indi ömrünün ötüb keçən illərini xatırlayır. Bu illər ərzində o, müxtəlif əqidəli insanlarla görüşmüş, bəziləri ilə silahdaş və həmfikir olmuş, bəziləri ilə münaqişəyə girişmiş, bəzilərinin isə açıq düşmənçiliyini hiss etmişdir. Kimdir bunlar? Hacı Zeynalabdin Tağıyev, Nəsibbəy Yusifbəyov, Şaumyan, Məmməd Əmin Rəsulzadə,Kirov, Mikoyan, Orconikidze, Stalin, Lenin... bir sözlə, dostlar və düşmənlər. Müəllif Nərimanovu məhz bu dostlar və düşmənlər əhatəsində təqdim edir, Nərimanovun Azərbaycan naminə, onun tərəqqisi yolunda çəkdiyi əziyyətlərini, bu yolda sevinclərlə bərabər təqiblərlə, təzyiqlərlə, sürgünlərlə üzləşməsini bütün roman boyu izləyir. Ancaq, "Fətəli fəthi"ndə olduğu kimi bu romanda da təhkiyə ənənəvi üslubda deyil, assosiativ tərzdədir, daha doğrusu, "şüur axını" şəklində davam edir. Ona görə də Ç.Hüseynovun romanları üslubu baxımından yeni tiplidir. Roman haqqında söz açan bir çox müəlliflər sübut etməyə çalışırlar ki, romanda bir yox, iki qəhrəman var. Belə ki, romanın birinci hissəsində Nərimanov, ikinci hissəsində isə Məmməd Əmin Rəsulzadə əsas qəhrəman kimi təqdim edilir. Doğrudur, romanın ikinci hissəsində Nərimanovla müqayisədə Məmməd Əminə bir qədər çox yer verilir, burada məqsəd heç də Nərimanovu kölgədə qoymaq deyil. Sadəcə olaraq, müəllif Azərbaycanın taleyi ilə bağlı məsələlərdə Məmməd Əminin düzgün yol tutduğunu nəzərə çarpdırmaq istəmişdir. Nərimanov - bu böyük insan həm də faciəli şəxsiyyət olmuşdur. Onun Lenin ideyalarına böyük inamı var idi, ancaq Moskvada bu inamın get-gedə sarsıldığını hiss edir. Çingiz Hüseynov bəlkə elə bu səbəbdən əsərini "faciə romanı" adlandırmışdır. Doğrudan da böyük insanların faciələri də böyük olur və romanı oxuduqca biz bunu daha aydın hiss edirik. ...Çingiz Hüseynovdan söz açanda onun nəsr yaradıcılığı ilə yanaşı, həm də keçmiş SSRİ məkanında tanınmış bir ədəbiyyatşünas olduğunu (bu sahədə fəaliyyəti indi də davam edir) da unutmuruq. Onun sovet ədəbiyyatının müxtəlif problemləri, eləcə də milli ədəbiyyatların ən aktual məsələləriylə bağlı onlarla məqaləsini xatırlamaq olar. Deyək ki, o, şöhrətli yazıçı adının arxasında gizlənən ədəbiyyatşünaslardan olmamışdır, filologiya elmləri doktoru, professor Çingiz Hüseynovun elmi-nəzəri fikirləri həmişə mötəbər sayılmışdır. Çingiz Hüseynov uzun müddət SSRİ Yazıçılar İttifaqında milli ədəbiyyatlar üzrə məsləhətçi olmuşdur (1955-1972). Onun həmin illərdə Azərbaycan ədəbiyyatı ilə bağlı gördüyü işlərin sayı və sanbalı ancaq fərəh doğurur. Azərbaycan klassik və müasir ədəbiyyatının təbliği, tərcüməsi, şair və yazıçılarımızın Moskvada digər qardaş respublikalarda yubileylərinin keçirilməsi ilə bağlı məsələlər məhz onun işgüzar fəaliyyətinin bəhrələri idi. Beş il bundan əvvəl, "Azərbaycan" jurnalının avqust nömrəsində Çingiz Hüseynovun "Ötən günə gün çatmaz" ("Gündəlikdən səhifələr-1964") xatirə-qeydləri çap olundu. Həmin yazıda siz dediklərimizi sübut edə biləcək onlarla faktla üzləşə bilərsiniz. Moskvada - bizdən uzaqda yaşayan, amma bizim ədəbiyyatımızın görkəmli nümayəndəsi kimi tanınan Çingiz Hüseynovun səksəninci baharını ürəkdən təbrik edirik. Əsərlərinin uzunömürlü olacağına hamımız inanır, "ömrü də belə uzun olsun Çingiz müəllimin" deyirik...
|
|