|
Bəşəri xilqətin ilahi timsalında cəlal, qüdrət və əzəmətini göstərmək və təqdim etməkdən ötrü görkəmli Azərbaycan şairi İmadəddin Nəsimi insanın vücudi görkəm, zahiri gözəllik və hüsn elementlərini coşqun ilhamla, daxili qürur və ehtirasla təsvir və tərənnüm etməyi bütün yaradıcılığı boyu diqqət mərkəzində saxlayır. Bu mənada şairin poetik irsinin mühüm bir qismini gözəli, gözəlliyi təsvir və vəsf edən camal və hüsn lirikası təşkil edir. Doğrudur, sənətkarın dünyəvi gözələ və gözəlliyə həsr olunmuş lirik örnəkləri də az deyil. Bununla belə, filosof şairimizin bu mövzuda qələmə alınmış poeziya nümunələrinin bir çoxu məhz tərıqət ruhlu, hürufiyanə baxış və düşüncənin məhsulu olan şeirlərdir. Nəsimi təriqət lirikasında gözəli - bəşər övladını zati-mütləqin bir zərrəsi və bənzəri kimi tərənnüm hədəfinə çevirir, adilikdən, maddilikdən, dünyəvilikdən çıxarır. Onun lirik qəhərəmanına görə, insan "bəşər surətli rəhman, mələksima həbib"dir. Surətdə adi bəşər olsa da, mahiyyətcə zati-mütəhhərdir:
Surətdə gərçi adı bəşərdir Nəsiminin, Mə'nidə gör ki, zati-mütəhhər degilmidir?
Azərbaycan şairi obyekt kimi götürdüyü nigarı adilikdən çıxardığı kimi onun fiziki-cismani varlığına, hüsn elementlərinə və gözəllik cizgilərinə də qeyri-adi poetik-fəlsəfi linzadan baxır. İfadələrdən, lirik ovqatdan,poetik terminlərdən tutmuş zahiri cizgilərə, gözəlliyi yaradan atributlara və məramın ifadəsinə qədər hər şey rəmzi məna kəsb edir. "Quş dili"nin hürufi-simvolik müstəvisinə keçir, məcaziləşir və rümuzat tülünə bürünür. Son idraki qənaətə görə, insanın "Hüsnünün rümuzini nə mələk bildi, nə bəşər." Adəm övladına məxsus sifətlər rəmzlərin sirridir. Onu bəyan edən bu məntiqdir:
Əsrari-rümuzdir süfatın, Bu məntiq ilə bəyanə gəldi.
Həm də bütün xilqətin ən şərəflisi olmaqla yanaşı, surət və görkəmcə də ən gözəlidir. Hədisdə deyildiyi kimi, Allah-taala "gizli bir xəzinə"("küntə kənzə") ikən özünü aşkara çıxarmağa və tanıtmağa ehtiyac hiss etdi və bu səbəbə də bəşəri xəlq etmək qərarına gəldi. Bütün kosmik gerçəklik və maddi kainat da insanın naminə yaradıldı. Nəsiminin də isnad etdiyi hədisi-şərifin ("Sən olmasaydın göyləri yaratmazdım”.-Nəsimidə:"lövlakə lima xələqtül əflak, Eşqinlə yaratdı kainatı) hökmünə və məntiqinə görə, bütün varlığın yaradılışında son məqsəd insanla bağlıdır. Elə buna görə də Tanrı insanı "əhsəni-təqvim" ("Ət-Tin"surəsi, ayə 4), yəni ən gözəl görkəmdə xəlq etmişdir: "Biz insanı ən gözəl biçimdə yaratdıq." Bu Quran ayəsi hürufiməslək şairə bəşəri gözəli və gözəlliyi təsvir və tərənnümdən ötrü başlıca çıxış nöqtəsi, ən mötəbər istinad qaynağıdır:
Surətin əhsəni-təqvimü üzün qiblə imiş. ...///Əhsəni-təqvimə inkar eyləyən şeytan olur.
Həmin gözəl görkəm və camalda Haqqı görməyəndən Haqq əbədi olaraq gizli qalmış olur. İlahi hüsnün daşıyıcısı kimi qəbul edilən insanın - dilbərin, cananın, nigarın camal gözəlliyini yaradan və ona xidmət edən bir sıra vücudi-cismani detallar və hüsn elementləri Nəsimidə xüsusi hürufi-rəmzi məna kəsb edir və ali obraz səviyyəsinə qaldırılır. Bu obrazlar adilikdən çıxır, sirli-əsrarəngiz məna ilə yüklənir və Tanrının bəşəri vücud və surətdəki atributlarına çevrilir. Üz, saç(zülf), qaş, göz(çeşm), kirpik, yanaq, xal(bən), dodaq(ləb), ağız(dəhən), diş, qamət(qədd) və s. cizgi, xətt və bədən üzvləri bu qəbildəndir. Bunların içərisində isə daha çox tərənnüm hədəfi kimi götürülən üz və saçdır. Hətta sadalanan bədən üzvü və xətlərin bəzilərinin farsca və ərəbcə yazılışı əbcəd yolu ilə müxtəlif üsullarla hesablanaraq hürufilərə lazım olan müqəddəs rəqəmlər də alınırdı. Məsələn: üz (ərəbcə:vəch)-v=6+c=3+h=5=14; saç (ərəbcə: cə'd) əbcədi-səğirlə hesabladıqda-c=3+ "ayn"=10+d=4=17; qaş (ərəbcə:ha-cib)-h=8+a=1+c=3+b=2=14; dodaq (farsca:ləb)-l=30+b=2=32. Buradakı 32 fars əlifbasındakı hərflərin, 17 möminlərin bir gün ərzində qılmalı olduqları namazdakı rükətlərin sayına işarə kimi qəbul edilirdi. 14 rəqəmi isə həm 14 məsumə, həm də ərəb əlifbasının yazılışındakı 14 əsas işarələr sisteminə müvazi olaraq anlaşılırdı. Belə ki, ərəb əlifbasında 28 hərf olsa da, həmin hərflərin bəzılərinin yazılış formaları (şəkilləri) bir-birinə oxşayır və onları yalnız nöqtələr fərqləndirir. (Məsələn: "nun" "be" yə, "dal" "zal" a, "sin" "şin" ə, və s. oxşayır.) Əlifbadakı əsas işarələrin sayı isə 14-dür. Nəsimidə ən mütəhərrik rəmzi-poetik obraz kimi diqqəti cəlb edən insan üzü də nitqi-ilahiyə, 28 və 32 hərfə müncər edilirdi.
Sivü dü, nitqi-ilahidir üzün. ...Üzündə haqqın ayəti oldu otuz iki. ...Vəchində yazmış idi anın iyirmi səkkiz hərf.
Üzün bir hürufi-poetik obraz kimi eyniləşdirilməsi və ya təşbehat silsiləsi Haqqın özündən başlayıb aşağıya doğru enir, mənəvi və maddi gerçəkliyin çeşidli müqəddəs varlıqlarını əhatə edir. "Üzün Haqdır" birbaşa qərarından sonra "üzün" "Haqqın Nurudur","həqqül-yəqindir", "məzhəri-həqdir", nuri-təcəllidir","şəmi-tövhidi-hidayətdir" və s. tipli etiqad hökmləri gəlir:
Surətin Həqdir,budur həqdən xəbər, Söyləyən Həqdir,vəli adı bəşər, ...Şəm'i-vəhdətdir üzün,gül narıdır, ...Ey camalın məzhəri-zati-qədim, Surətin Allahü rəhmanür-rəhim. ...Əhli-mən'i xocəstə surətinə Mə'niyi-vahibissüvər dedilər. ...Gördüm səni gümansız hər dilbərim yüzündə, Həqqəl-yəqin görənə zənnü güman gərəkməz. ...Hər kim ki, deməz surətinə məzhəri-həqdir, Vaqif degil andan.
Nəsiminin lirik qəhrəmanına görə, insanın surətinin nəqşlərində Haqq zühur etmişdir.Daha doğrusu, məna bənzəri olmayan ("leysəkəmislihü" - "Ona bənzər şey yoxdur") surətə düzülmüşdür. (Surətdə düzdü mə'niyi, "leysəkəmislihü"dedi), onu görməyən kəs bibəsirət və bibəsərdir. Haqqın məkanı ərşi də, Rəhmanın camal gözəlliyini də, ilahi dərgahda olduğu güman edilən qeybi hikmət toplusu lövhi-məhfuzu da, möminlərə vəd olunan əbədi cənnəti də mütəfəkkir şairimizin nigarının üzündə tapmaq mümkündür:
Rövzeyi-rizvan üzündür, vəssəlam, Surəti-rəhman üzündür, vəssəlam, Ərşi-həq, ey can,üzündür, vəssəlam, Lövh ilə Qur'an üzündür, vəssəlam.
Dini təsəvvürdə Allaha ixlasla ibadətin mükafatı olaraq vəd edilən cənnət Nəsiminin inancında gözəlin camalının vüsalına yetişməkdən başqa bir şey deyil. Bu vüsalın nəşəsindən hasil olan mənəvi məstlik isə aşiqi tərk etməz xislətə malikdir:
Aşiqin cənnəti-ədni şol cəmalin vəslidir, Ey şərabi-kövsərim, getməz xumarım, qandasan?
Məna aləminin sirrini özündə ehtiva edən gözəlin üzü aşağıya - kəsrət aləminə endikcə də öz ölçüsüz hikmətini hifz edir. Başqa sözlə, o, ayineyi-haqnüma olmaqla yanaşı həm də cami-cahannüma, on səkkiz min aləmin güzgüsü, sirri-kainatdır. Yer üzündə dilbərin camalının müqayisə və təşbeh obyekti islami nöqteyi-nəzərdən ən müqəddəs varlıq və Allah kəlamı sayılan Qurandan(Müshəf) başlayır,sonra onun surə, ayə və ifadələrinə doğru dərinləşir. Qiyamət gününə qədər hidayət nuru verən ölməz kitabı gözəlin camalında görən("Müshəfi-ləmyəzəl ki, cəmalındadır sənin") sənətkar belə hesab edir ki:
Müshəfdir anın üzü, ey Vallah, Nun, eynü mim qülhüvəllah.
Burada gözəlin üzü Quran elan edilməklə onun qaşı(nun-?), gözü (eyn-?), və ağzı (mim-?) da Quranın 112-ci ("Əl-İxlas") surəsinin 1-ci ayəsi ("qülhüvəllah" - "De ki, Allah birdir.) kimi dəyərləndirilir. Nəsimidə insanın camalı daha çox Quranın 1-ci və əsas surələrindən olan, Qurana giriş hesab edilən, "ümmül-kitab" ("kitabın anası") adlandırılan "Əl-Fatihə" surəsi ilə müqayisə edilir. Hansı ki, dini təsəvvür və şərhlərdə onun Allah kitabının əsas mahiyyət və məğzini özündə cəmləşdirib ehtiva etdiyi söylənilir. Yeddi ayədən ibarət bu surənin iki dəfə nazil olunduğu güman edilir və buna görə də onunla bağlı Nəsimi lirikasında da tez-tez rast gəldiyimiz "Səb'ül-məsani" (2 dəfə yeddi) ifadəsi işlədilir. Bundan əlavə şair gözəlin üzünü "Taha", "Yasin", "İsra", "Ər-Rəhman", "Nur", "Duxan" və s. surələrlə ya eyniləşdirir, ya da onlara bənzədir :
Ey üzün ümmül-kitabü Fatihə ...Surətin Tahavü həm Yasin imiş. ...Sureyi-İsrada gördüm üzünü. ...Çün camalındadır Ər-Rəhman ələl-ərş istiva. ...Zülfünlə rüxün hər necə kim, Müshəfə baxdım, Gördüm ki, anın surələri Nurü Duxandır.
Daha sonra bəşəri surətin bənzəyiş və vahidləşmə hədəfi Quranın ayə və ifadələrinə yönəlir: "Qülhüvəllahü əhəd, Əllahüs-saməd" ("De ki, Allah təkdir, Allah ehtiyacsızdır" - "Əl-İxlas", ayə1-2), "Ayətəl-kürsi"("Əl-Bəqərə", ayə255-257), "İnna fətəhna" ("Biz sənə qələbə qazandırdıq" - "Əl-Fəth", ayə 1) və s.kimi bu məfkurəyə bağlı ifadələr silsiləsi, möminlərin hər gün beş vaxt namazda zikr etdikləri "Vəhdəhü-laşərikələh" ("O, təkdir, şəriki yoxdur"), həmçinin "Əhsənə-ilah" ("Allah işin ən gözəlini işlədi"), "Təali-şənahi" ("Allahın ehsanıdır"), "Leysə kəmislihü" ("Onun misli-bərabəri yoxdur") və s. dini anlayışlarla davam etdirilir:
Ey camalın "qülhüvəllahü-əhəd", Surətin yazusu "Əllahüs-səməd". ...Üzün "inna-fətəhna"dır, təbarək şə'ninə münzəl, Bu vəchi əhsəni-surət bilənlər əhli-ürfandır. ..."Şahidi-laşərikələh"şol sənəmin cəmalidir, "Leysəkəmislihü"anın nun ilə mimü dalidir.
Təbii ki, söz-kəlam və buyruq silsiləsi hürufiliyin aləmin hidayət və hikmət nişanı kimi anlaşılan ana kitabına qədər gəlib çıxır:
Fəzli-həqqin "Cavidanıdır"üzün, Aləmin doğru nişanidir üzün.
Nəsiminin dilbərinin üzü ilahi gözəlliyin təcəssüm güzgüsü, Haqq nurunun cismani təcəllisi kimi qüdsi məkan və məfhumları-Kəbəni, qibləni, ehramı, səcdəgahı da əvəz edir. Gözəl üzü ziyarət və onun vüsalı Həcci ziyarət timsalındadırsa, gözəl üzə səcdə də qibləyə səcdə anlamındadır. Din də, iman da nuri-nihayət, cümlə əşya da sənəmin hüsni-vəchindədir:
Mə'nidə hacı oldurur, əhli-səfa derəm. ...Kəbə üzündür, ey sənəm, üzünədir sücudumuz, ...Məndən üzün yaşırma kim, səcdəgahim oldur. ...Aşiqə iman ilə dindir üzün.
Haqqın camal gözəlliyinin bəşəri vücuddakı təcəlli atributlarından biri də saçdır. Saç (zülf) sufilərin rəmzi-fəlsəfi təfsirində neqativ məna tutumuna malikdir. Maddi dünyaya, kəsrətə, şəbi-hicrana,məşuqun gözəlliyini aşiqdən gizlədən hicaba və s.-ə işarədir. Təsəvvüfdə o, az-az hallarda pozitiv anlamda işlənir (məsələn: saç ruhların məskənidir). Hürufilərin simvolik-fəlsəfi yozumunda və rəmzi-metaforik linzasından baxdıqda isə bütün spektrləri ilə işıqlı çalara malik, müsbət məna daşıyıcısı olan poetik istilahdır. Dahi sənətkarımızın qənaətinə görə, insani ruhun saça meyl və mehri bəşəri ruhun lap ilkin yaranış çağında, Vücudi-küll ilə ruhun əhd-peyman (imsaq) bağladığı "bəzmi-əzəl"də, Ələst aləmində ruhun Tanrı həqiqətinə "qalu" ("bəli") dediyi məqamda baş vermiş və əbədi hissə çevrilmişdir:
“Kimin ki, könlü dolaşdı saçınla "qalu"də, Ayırmaz anı saçın zülfi-dilrübasindən.”
Saça məhəbbətin bu əzəli məntiqindən çıxış edən Nəsiminin fikrincə, zülf canın vətəni,aşiqin məskəni, əhli-irfanın məqamıdır. Həqiqət yolçusu olan aşiqi, tövhid əhlini Haqqa bağlayan "həblülmətin"dir ("möhkəm ip"dir). Zülf kafəri islama çəkib imanı qarət edir. Zülf və qaş, Nəsimiyə görə, "vəchi-həsən"dir. Çünki Haqq əzəldən öz sirrini saça əmanət etmişdir. ("Zülfünə vermiş əmanət Həq əzəldə sirrini" (13,160)). Saç elə bir "səvadi-əzəm"dir ("böyük ölkə") ki,ancaq həqiqi möminlər və ariflər ona məhrəm ola bilərlər. Nəhayət, zülf aşiqi meraca yetirən isra ("leylətül-isra"), qədr (Quranın ilk ayələrinin nazil olunduğu və ya talelərin müəyyənləşdiyi gecə) və bərat (Məhəmməd əleyhüssəlama peyğəmbərliyinin xəbər verildiyi gecə) gecələridir. Əlbəttə, Nəsimi bu, bədii-fəlsəfi və etiqadi şərhində gecənin qaralığı ilə saçın qaralığı arasındakı rəmzi-metaforik təşbehdən məharətlə bəhrələnmişdir :
Ey xətin Xızrü, ləbin abi-həyat, Ənbərin zülfün şəbi-qədrü bərat. ...Me'racə məni yetirdi zülfün, Qədrə irənin budur bərati.
Üz kimi saçın da hürufi təşbehatı və vəhdəti vücudi-mütləqin zatına işarə olan "gənci-nihan"dan başlayıb Quranın"Ən-Nur","Əd-Duxan", "Əl-İnşirah" ("Ələm-nəşrəh")və s. surələrinə, elmül-bəyana, küfr ilə imana qədər vacib və mümkün aləmə aid miqyassız varlıqları əhatə edir. Hətta "Əz-Züha" surəsində (ayə1-2) Haqqın özünün and yeri kimi müqəddəs səviyyəyə qaldırılan gecə ("Vəlleyl") gözəlin saçı, gündüz isə ("vəz-züha") üzü kimi mənalandırılır:
...Ey saçın "vəlleyl", üzün "vəzzüha", Surətin şə'nində gəldi "qul kəfa". Ey saçından çün əyan oldu mana, Sirri-ərrəhman ələl-ərş istiva.
Deyilənlərlə yanaşı saçın iman əhlinə "siratül-müstəqim" ("düz haqq yol"), "fəthün-qərib" ("yaxınlaşan qələbə") hesab edilməsi də onun insanın cismani varlığında vücudi-küllə işarə kimi dəyərləndirilən hüsn ünsürü olduğunu isbata yetirir. Lakin bütün bu göstərilənlərə baxmayaraq zülf və xalın gözəlliyini dərk hələ əbcədi öyrənmək kimidir. Rəhmanın dərki isə surətin bəyanı ilə ola bilər:
“Zülfü xalindən Nəsimi əbcədi qıldı tamam, Şimdi üzündən bəyani-surəti, rəhman edər.”
Saç kimi zəruri hüsn ünsürlərindən olan qaşın da ilahi hikməti və qüdsi mənası "sübhi-əzəl"dən, ələst aləmindən başlanır. Həmin vaxtdan qaş bəsirət əhli üçün qiblə məqamındadır. Kim ki o zamandan qaşı qiblə kimi dərk etmişdir, gecə və gündüz "Hu" ("Allah") deyir.
Kim ki, qaşınla olmadı sübhi-əzəldən aşina, Ta əbəd ol qaragünün bəxti səhab içindədir.
Nəsiminin rümuzat lüğətində qaş vəhy,qiblə, "həq kitabı" (Quran), mehrab, "nəsrin-minəllah" ("Allah tərəfindən olan yardım"), merac zamanı islam peyğəmbəri ilə Allah arasındakı məsafəyə işarə kimi qəbul edilir, "qabü-qövseyn" ("iki qövs məsafəsi") və s. kimi mənalandırılır. İnsan surətindəki xətlər-qaş,kirpik və saç "ismi-əzəm", "ümmül-kitab" ("Əl-Fatihə" surəsi) hesab olunur. Kirpik də xətlər sistemində Quran, onun ayəsi "inna fətəhna" və s.-lə eyni funksional mahiyyət kəsb edir:
Ey qaşınla kirpigin, mişgin saçın ümmül-kitab, Əhli-tövhidin imamü mürşidi Qur'an olur. ...Qaşları "nəsrin minəllah", çün saçı "fəthün-qərib", Kirpigi "inna-fətəhna", çeşmi mazağəl-bəsər.
Başqa fiziki bədən üzvləri, cizgilər və xətlər də gözəllik elementi kimi ilahi hüsnün insan simasındakı təcəlli nişanələri olaraq müxtəlif simvolik-hürufi mənanın daşıyıcılarıdır. Məsələn: Xətt və xal: "Sətri-bismillahir-rəhmanir-rəhim"dir, "hüvəl-lahüs-saməd"dir, ("Allah ehtiyacsızdır" - "Əl-İxlas", ayə2), "inna fətəhna"dır ("biz sənə qələbə qazandırdıq" - "Əl-Fəth", ayə1), "ümmül-kitab"dır, "sureyi-Vəlmürsəlat"dır (Quranın 77-ci surəsi) və s. :
"Hüvəl-lahüs-səməd" söylər xətin, əlhəmdülillah kim. ...Müsnəfi-hüsnündə şol hərfü xətü xalun sənin. Sətri-bismillahir-rəhmanir-rəhim olmuşdurur. ...Zülfü xalın sureyi- Vəlmürsəlat.
Dodaq (ləb) - "abi-heyvan"dır", "çeşmeyi-heyvan"dır","abi-həyat"dır (bu anlayışların hər üçü "dirilik suyu" mənasındadır), səlsəbildir, abi-kövsərdir, ruhül-qudsdur, aşiqlərə can verir, müqəddəs ruh dodağın tökdüyü şəraba qədəhdir. Elə buna görə də: "Şəha, lə'lin şərabindən Nəsimi şöylə sərxoşdur, Olubdur valehü heyran, diləməz abi-ənguri". Çünki ləlin hikmətini anlamayan və onu sormayan susuz ilğım içərisindədir. Ona görə ki, bütün varlıq sözdən yaranmışdır, söz isə dodaqlar vasitəsilə deyilir. Deməli, bütün xilqətin varlığı dodağa bağlıdır. Saqi, ləbindən doğmuşuz, yə'ni ki, "bey"dən "lam"ilə, Fitrət günündən ta əbəd şol dayədəndir şirimiz. Bu beytdə "ləb" sözünün yazıldığı"lam" və "bey" hərflərinin əbcədlə 32 rəqəmini ifadə etməsi (l=30+b=2=32) mənasında da dodaq varlığın əsası hesab edilir. Ağız (dəhən) da bu mənada dodaqla eyniləşdirilir, "nöqteyi-pünhan" ("Ağzına nüqteyi-pünhan dedilər, gerçək imiş"), "miftahi-qeyb" ("qeybin açarı"), xilqətin yaradılış vasitəsi kimi dərk edilir.
Göz - bəsirət vasitəsi, "ayətullah"("Allahın nişanəsi"), həq kitabıdır. Nigarın məstanə gözləri cahana qülqülə salmış, sərxoş gözlərinin piyaləsindən dünya başdan-başa sərxoş olmuşdur:
Qaşındır vəhy, eynin ayətüllah. ...Düşdü cəhanə qülqülə fitnəli nərgisindən uş. ...Sənin məstanə eynin sağərindən Cəhan sərtasəri məstan deyilmi?
Qədd (qamət, boy) - "Cəllə cələllahü"dür ("uca zatı ucalıqlarla anılsın"), tubadır, həqiqət sirridir, sidrədir və s. Yanaq - "mətləül-ənvar", ("nurlar qaynağı"), Alın -"Əş-Şəms" (Quranın 91-ci surəsi), "nəsrin-minəllah"dır. Diş - mənalar gövhərinin mədənidir, "vəs-sin"dir. Laməkanı seyr edən, binışanı görə bilən maddi cövhərdir. Dişlərin sayı hürufi yozumda fars əlifbasındakı 32 hərfə işarə kimi qəbul edilir:
Gövhəri-dürri-məani dişlərin, Seyr edər ol laməkani dişlərin, Gördü çün kim binişani dişlərin, Otuz iki gizli kani dişlərin.
Ümumiyyətlə, Nəsiminin əqidəsinə görə, Allah-taala özünəbənzər xəlq etdiyi insanı yaradarkən onun camalına hüsn ünsürlərinin timsalında Quranın surə və ayələrini nəqş etmişdir. Obrazlı şəkildə desək, bu müqəddəs ilahi kəlamlarla onun camalını bəzəmişdir:
Ji-vü jale,çeşmü əbru zülfü rüx,bu xəttü xal, Müshəfü-həqdir müəyyən gər oxursan taliba. ...Gözünə "Vən-Nəcm"ü yazdı,qaşına "Vən-Naziat", Alnına "nəsrün-minəllah", görünür eynül-yəqin.
|
|