|
"Yad bir məhsul olan teatra niyə səsini də özüylə gətirdi demək təbii ki, mənasızdır. Süleymaniyyəni gəzmək gəzmək istəyən avropalıya ayaqqabılarını çıxarıb qapıda qoymasını xahiş edə bilərdik. Anjaq teatrı gətirənə "səsini qoy, özün içəri gir" deyə bilməzdik". Rəşad Nuri Güntəkinin 1945-ji il tarixli yazısındakı bu sözlər o dövr teatrının bünövrə məsələsini əks etdirir. Teatrda problem, hər şeydən əvvəl "bizə aid səs"i sənətdə qurajaq olan yazarın sıxıntısına bağlanır. Yerli tamaşaların sayının azlığına dair şikayətlərə 1940-1950-ji illər arasındakı teatr mübahisələrində tez-tez rast gəlirik. Sözgəlişi eyni dövrü Mətin And "Jümhuriyyət dövrü Türk Teatrı" kitabında "Yazar axtarılır" başlığı altında vermişdir. Bədrəddin Tunjəl "Bizdə müəllif niyə azdır" başlıqlı yazısında bu azlığın səbəbini "başqa millətlərin bir neçə əsr əvvəl başladıqları bu yola" təzəjə başlanması ilə bağlayır və köklü bir teatr mədəniyyəti yayıldıqdan sonra yazarların sayının da artajağını söyləyir. Bədrəddin Tunjəlin söz açdığı söhbət, əslində jümhuriyyət döv-ründəki "gej modernləşmə" faktının yaratdığı tarixi narahatlıq ilə bağlıdır. Qısa bir zaman kəsiyində, sosial strukturların yenidən qurulması üçün sürətli addımlar atılmışdır və dəyişmə üçün tələsən bir şüurla, ondan daha yavaş axan real gerçəklik arasında bir mübarizə yaşanması qaçılmazdır. Türk modernləşməsinin tarix önjəsi olaraq görülən Tənzimat dönəmində tanınmağa başlanan Qərb teatrı ilə mövjud teatr arasındakı fərq bəsit bir estetik seçmə faktı deyildir. Qərbin öz şəxsi tarixinə və mədəni yüksəlişi ilə bağlı dram, teatrı ədəbi vasitələrlə qavramış bir mədəniyyətin təzahürü idi. Aristoteldən etibarən mübahisə mövzusu olan dramatik növ, Qərbin fəlsəfi düşünjəsiylə də iç-içə qarışmış, proses içində təkamülləşsə də, həmişə bir davamlılıq jizgisi içində qəbul edilmişdi. Qərbdə sənətin tarixi, keçdiyi iqtisadi və siyasi tarixlə bağlı olaraq erkən müstəqilləşmiş, sənətdə fərdilik əsasında, sosial strukturlardan təjrid edilmiş bir meydan olaraq yaradılan estetika sayəsində çatmışdı. Türkiyədə isə teatr sənətin peşədən ayrılmadığı bir iqtisadi dövrün məhsulu idi; təşkilatlanma biçimi, sənət təhsili, istehsalı və yayılması hamı ilə başqa bir dərkin içində yerləşməkdəydi, təməl xüsusiyyəti "tamaşa edilmək" olan ənənəvi teatrın ruhuna, Qərb anlamında "mətn" tamamilə yad idi. Dolayısı ilə teatr sahəsində yaşanan dəyişmə köklü bir dəyişmədir və əsər yazmaq sadəjə təklif yoluyla həyata keçməyəjəkdi. Anjaq jümhuriyyət dövrü üçün Tünjəlin "bizdən bir neçə əsr əvvəl yoxa çıxanlar" dedikdə bir yol qovşağında tapışmaq ümidi, eynilə gejikmənin yaratdığı narahatçılıq qədər aydındır. Sevda Şenerin "Jümhuriyyətin 75-ji ilində Türk teatrı" kitabında, 1940-1950-ji illəri "Ümid illəri" adlandırması, özünə tamamilə yabançı bir sahədə mübarizə aparanların bajarığına söykənmişdir. Teatrın modernləşmə layihəsində əhəmiyyətli bir funksiya olduğu mütləqdir. Yeni bir jəmiyyət qurmaq, hər şeydən əvvəl yeni bir simvolik sistemin təşəkkülü demək olduğundan teatrın da ədəbiyyat kimi yeni jəmiyyətin miflərini qurması gözlənilən vasitələrdir. Təkpartiyalı dövrdə dövlət tərəfindən dəstəklənərək Anadolunun hər guşəsinə yayılan xalq evlərində teatr bu üzdən əhəmiyyətli bir yer tuturdu. Xalq evlərində yazılan, göstərilən tamaşaların əhəmiyyətli bir bölümü rəsmi ideologiyanın xalqa mənimsədilməsi məqsədini daşıyırdı. Milli şüurun yaradılması yolunda teatrın vəzifələndirildiyi bu tamaşalar 1951-ji ilədək davam edəjəkdir. 111-i JXP (Jumhuriyyət Xalq Partiyası) tərəfindən nəşr olunan 386-dan artıq tamaşa 478 xalq evi və 4322 xalq odasında (otağında) səhnəyə qoyulmuşdur. Burada teatrın ideoloci təbliğat üçün bir vasitə olması sənət olaraq inkişafının önünə keçmişdir. "1932-1951-ji illər arasında xalq yaradıjılığı evləri teatr çalışmaları" adlı məqaləsində Nurhan Karadağda buna bənzər bir mənzərəni təsvir edir: "Tamaşaların mövzuları, tezisləri, üslubları yalnız təbliğatçı xəttdə olmayıb, sənətin böyük güjü ilə əridilə bilsəydi (bu vəziyyətdə yazıçıdan aktyora qədər yetkin və şüurlu teatr adamları tələb olunur) bu günün Türk teatrı çox irəlidə ola bilərdi. 1951-ji ildə Demokrat Partiyası tərəfindən bağlanana qədər, ölkənin hər guşəsində səhnəyə qoyulan bu tamaşaların ölkə teatrına bir qatqısı olmadığı kimi, nəşr olunan tamaşa mətnlərindən də "tarixi sənəddən" başqa bir keyfiyyəti qalmamışdır. Teatrın pedaqoci bir vasitə olaraq istifadə olunmasının bir başqa nümunəsini də 1940-jı ildə on dörd yerdə birdən açılan və ilkin məqsədi kəndi maarifləndirmək olan kənd institutlar verir. Kənd institutlarının o dövrdəki funksiyasını Tahsin Konur bu sözlərlə xarakterizə edir: "Kənd institutları, ölkəmiz üçün təhsil tarixi baxımından olduğu qədər, inkişaf etdirdiyi, hətta professional bir səviyyə qazandırdığı sənət fəaliyyətləri baxımından da əhəmiyyətli quruluşlardır". 1940-jı illər Türk modernləşməsinin dövlət əliylə inkişaf etdiyi illərdir. Nümunə olaraq həmin ildə yaranan Tərjümə Bürosunun məqsədi Qərb mədəniyyətini və düşünjəsini ədəbiyyat yoluyla mənimsətməkdi. Nəşr etdiyi tərjümə əsərləri yanında "Tərjümə" adlı bir dərgi də nəşr edən bu jür xalq evləri, kənd institutları, konservatoriya kimi qurumlarla bənzər hədəfin bir parçasıdır. Klassiklər silsiləsinin 1941-ji il tarixli jildlərinə yazılan giriş yazısı "Milli Şef" İnönü imzasını daşıyır, giriş yazısı dövlətin mədəniyyət sahəsinə verdiyi əhəmiyyətin bir vəsiqəsini xarakterizə edir. Qədim yunanlardan bəri millətlərin sənət və fikir həyatında meydana gətirdikləri şah əsəri dilimizə çevirmək, Türk millətinin mədəniyyətində yer almaq və xidmət etmək istəyənlərə ən qiymətli vasitəni hazırlamaqdır. Ədəbiyyatımızda və fikirlərimizdə istədiyimiz yüksəkliyi və genişliyi bol yardımçı vasitələri içində yetişmiş olanlardan gözləmək təbii yoldur. Buna görə də tərjümə külliyyatının mədəniyyətimizə böyük xidmətlər göstərəjəyinə inanırıq". 1940-1950-ji illər arasında JXP (Jumhuriyyət Xalq Partiyasının) daha əvvəlki dövrünün davamı keyfiy-yətini daşıyan mədəni hərəkətlər və həmlələri teatrdan ədəbiyyata, musiqidən rəsmə bütün sahələrdə jümhuriyyətin quruju ideologiyasının həyata keçirilməsi mənasını daşıyır. Mədəniyyət sahəsində vajib bir yüksəlişin təmələni qoyan dövrün, 1940-jı illərə düşən ikinji hissəsi iqtisadi şərtlərin müharibə ujbatından ağırlaşdığı, ağır vergilər qoyulduğu, siyasi basqının artırıldığı ziddiyyətli bir dövr olajaqdı. Teatr bujağından isə mənzərə bir az dumanlı görünür. Bir həqiqəti inşa etmək hər şeydən əvvəl texniki alətlərin istifadəsilə bağlı olduğundan və bu texnika mövzusunda hər hansı bir toplanma da olmadığından, əhatə baxımından sosial problemlərlə bağlı, fəqət dramaturgiya baxımından karikaturaçı mətnlər özəl bir görüntü yaradırlar. Ədəbiyyata, məsələn roman kimi yeni biçimdə, yazarların daha az sıxıntı yaşamasının səbəbi mövzusunda sahib olduqları ənənədir. Romanı inkişaf etdirmək drama nisbətən daha asan olmuşdur. Teatr isə, Beliz Güjbilməzin dediyi kimi "həqiqəti göstərməyi vəd edən həqiqi" teatrda keçmişlə heç maraqlanmamış, bütöv bir anda dondurulmuş bir vaxtda və yalnız bir "satıh"a dönmüş zəminində, özünü qəflətən zühur edən hekayələrə tutdurmuşdu". Burada dilə gələn problem dərinliyi qurajaq bir keçmişin təmizlənməsiylə, indi də əmələ gələn tamaşaların bağlandığı məjburi zahirilikdir. Keçmişin yoxluğu isə həm tarixin yox olması ilə peyda olan ideoloci bir yoxluq, həm dramın jəmiyyətdəki önjesizliyi üzündən əmələ gələn estetik yoxluqdur. Teatr tamaşalarında bəlkə də ən çox gözə çarpan köhnə-təzə(yeni) mübarizəsinin heç bir zaman həqiqi bir itki duyğusu yaratmamasının səbəbini də eyni yoxluq əmələ gətirir. Keçmiş yeninin həyat biçiminə sadəjə təəssüflənmək üçün çağrılır, qeyri-müəyyən bir qədim dəyərlər buludu boşluqda üzür. Bunlar sadəjə recim müxalifliyinin yaradajağı nətijələrlə bağlı deyildir; əsaslı bir qarşılaşdırma üçün dərinlərə kök salmış bir sahiblik duyğusuna ehtiyaj vardır. Halbuki mənimsənən yeni ürküdürkən keçmiş də unudulmaqdadır. Jümhuriyyətin qurulduğu illərdə, dram yazarlığını içəridən saran bu antoloci çıxılmazlığı eynən qərbli olma arzusunun, qərbli olmanın imkansızlığıyla qarşılaşdığı andakı şüurun çıxılmazlığı kimidir. Söz açdığımız dövr estetik bir forma seçmənin eyni zamanda ideoloci bir seçmə olduğu mövzusu da xüsusi bir biliyə sahib deyildir. Məzmun yerli ləvazımatla əmələ gəlir və formanın qərbdən alınması teatrın gəlişi üçün gərəkli görülürdü. Buradakı yazma tutumunun keyfiyyəti, uyğunlaşma məntiqi ilə qarşılaşdırıla bilir. Uyğunlaşdırma yolu ilə qaynaq mədəniyyəti sadəjə başqa dilə iqtibas etmək olmaz; yabançı mədəniyyəti qəbul etmək üçün işarələr yerliləşdirilir, tamaşaçı üçün tanış olmağın bir yolunu axtarılır. Təklif yolu ilə yerləşdirilən dramatik biçimdə də məntiq, bir mənada uyğunlaşmanın məntiqidir. Anjaq 1960-jı ildən sonra mədəni imperializmə qarşı mübarizənin nətijəsində əmələ gələn siyasi şüur, onun yazarlarının forma seçimi ilə "biz" məsələsi arasında bağlantı qurmalarına yol açajaqdır. 1940-1950-ji illər arasında teatr üçün tamaşalar yazanların əsl məsələsi biçim deyildir. Müəyyən dramaturci ölkələrdən xəbərdar olduqları mütləqdir; anjaq əsl maraq içəridə olduğu görülür. Dövlət əliylə kapitalist əlaqələrin qurulduğu, mübarizədə vəziyyətin ümidsiz güdüldüyü iqtisadi tablonun, çoxluğa təsir edən sürətli dəyişmə dövründə yazıçılar məjbur olaraq sosial problemlərə yönəlmişdilər. Uğun Akınçı "Qələmdən səhnəyə" adlı kitabında, 1940-1960-cı illər arasında ən aydın xisusiyətlərdən birinin fərqli nəsillərdən yazıçıların bir buluşma nöqtəsi olduğunu söyləyir. Məşrutəçilik zamanında 1-ci dünya müharibəsinə və cümhuriyyət qurujuluğuna şahidlik edən Rəşad Nuri Güntəkin; ilk tamaşalarını quruluş illərində yazan Nazim Hikmət və Səlahəttin Batu, 2-ci dünya müharibəsi və sonrasının sərt şərtlərində yazmağa başlayan Əhməd Kutsi Tejer, Javad Fəhmi Başkut və Əhməd Muhib Dıranas kimi isimlər 1950-ci illər nəsli olaraq tanınan Oktay Rıfat, Haldun Taner, Nazim Kurşunu, Əziz Nesin, Sabahəttin Qudrət Aksal, Orxan Asena, Çetin Altan, Refik Erduban, Tinqut Özakman, Necati Cumalı kimi gənc yazarlarla birləşərək bu dövrün yazarlar portretini yaradırlar. Eyni çalışmanın təməl yazısı, 1950-ci illər nəsli ilə bərabər Tanzimat zamanından bəri teatrı ədəbiyyatın bir parçası olaraq görən zehniyyətin dəyiçməsilə əlaqəlidir. Teatırın özünəməxsus qayda-qanunları olduğunu qəbul edən yazarlarla dram yazarlığında bir inkişaf başlamişdır. 1950-ci illər nəsli olaraq tanınan yazıçıların bu dövrdə yazdıqları mətnlərin, yazıçılıq karyerası baxımından "erkən dönem"lərinə aid olduğunu izah etmək gərəkdir. Teatr tarixində imtiyazlı bir yerə sahib tamaşalarını 1960-jı ildən sonra yazajaqlar. Onların teatra verdikləri bu ilk salam, sonrakı dövrlərdə zənginləşəjək, o dövrə xas bir tamaşa yazarlığının erkən işarələrinə sahib olsa belə, 1940-1960-jı illər Türk teatrında, xüsusilə bir yazarın qızıl çağı olajaqdır; hər mövsümdə tamaşaları səhnələnən, teatrı geniş kütlələrə çatdırmaqda bajarıqlı Javad Fəhmi Başkut… Javad Fəhmi Başkutu populyarlığından əlavə, zamanın tipik yazıçı olaraq qəbul edə bilərik. Onun öz zəmanəsindəki rolunu başa düşmək üçün sadəjə tamaşalarını göstərən tabloya nəzər yetirmək belə yetərli ola bilir: "Böyük şəhər" (1942), "Ayarsızlar" (1943-44), "Kiçik şəhər" (1945-46), "Qoja Bebek" (1946-47), "Paydos" (fasilə) 1948-49-ju illər mövsümündə şəhər teatrlarında 140 dəfə oynanılaraq zamanının tamaşaçısı rekordunu vurmuşdur. "Sana oy veriyorum//Sənə səs verirəm" (1950-51), "Soyğun" (1951-52), "Kadıköy iskelesi //limanı" (1952-53), "Makine//maşın" (1953-54), "Harputta bir amerikalı" (1955-56), "Kleopatranın məzarı" (1956-57), "Tablodakı adam" (1958-59) və s. Başkutun tamaşaları həm "yaxşı hazırlanmış oyun texnikasını", "həm sentimental dram və komediyanın özəlliklərini daşıyır"; hamısından önjə də melodramların dünyasını… Tamaşalarında duyğusal təsirə üstünlük verən Başkut tamaşanın mənasını aksionun təbii gəlişindən çox, əxlaqi bir bildiriş dəyişən sözlərlə qurur. Buna misal "Qoja uşaq" tamaşasını göstərə bilərik. Tamaşa İstanbulun tanınmış bir ailəsinin yeni həyatla ayaqlaşmayaraq sərvətini, vəziyyətini itirməsini göstərir. Əvvəllər xidmətçilərlə yaşadıqları evi onlara heç bənzəməyən kirayəçilər doldurulmuş, əvvəlki xidmətçilər isə varlı olmuşlar. Tamaşa içində tamaşanı evin iyirmi beş ildir ağıl xəstəxanasında qalan və ətrafdakı hadisələrdən xəbərdar olmayan oğul üçün evdə hər şeyi əvvəlki kimi hiss etdirən ana oynayır. İlk tamaşanı "Böyük şəhər"də Anadoludan gələn saf insanların, hiyləgər kəndlilər tərəfindən istismarını başa salarkən, Anadolu-İstanbulu qarşılıqlı göstərir. "Ayarsızlar" da isə biri Amerikada, digəri İstanbulda yaşayan iki qardaşın xasiyyətindəki Şərq-Qərb ziddiyyətini, mübahisəsini qələmə alır. Türkiyədəki qardaş saatsazdır və saat tamaşanın adını da bildirən bir simvoldur, jəmiyyət irəli gedən və geri qalan saat modeli ilə tanınır. "Kiçik şəhər" ilk dramındakı kəndli-şəhərli ziddiyyəti mövzusundadır; bu dəfə məkan şəhər insanları tərəfindən inkişaf etdiriləjək yoxsul bir qəsəbədir. Böyük şəhərin insanları özləri ilə əxlaqsızlıq, oğurluq və yalan gətirirlər. Fasilə ilə namuslu, işini sevən idealist bir müəllimənin ətrafı ilə mübarizəni anladır. Tüjjarlığın üzdə (gözdə) olduğu bir vaxtda müəllimlik dəyərini itirmişdir; arvadı belə ərinin baqqal olması üçün çalışır. "Sənə səs verirəm"in qəhrəmanı idealist bir doktordur. Onun da başqa bir həyatın röyasını quran qarısı böyük şəhərə qayıtmağa, siyasətə qoşulmağa çalışır. "Kadıköy iskelesi" (limanı)ndə namuslu vatmanın mübarizəsi mənfəətpərəst ev sahibləriylədir. "Makine" (maşın) təqaüddə olan bir məmurun dolanışığındakı sıxıntıdan çıxmaq üçün gördüyü bir işdə (taksi işlədir) yaşadığı komik durumları göstərir. "Harputda bir amerikalı"nın əsas ideyası yad heyranlığıdır. Tamaşanın təqdimat yazısında Başkut belə deyir: "Əsrlərlə əvvəl Ajem (əjəm, fars) heyranlığı ilə başlayan, bilavasitə qərbə, qayıdıb, sonrada əsrin əvvəllərində Fransada qərar tutan, birinji dünya müharibəsində alman, ikinji dünya müharibəsində Amerikaya heyran olaraq özünü göstərən pis düşgünlüyün həjvi. "Kleopatranın məzarı"nda yazıçının tənqidi mütəəssib din adamlarına tuşlanmışdır. Bütün varlığını xəzinə tapmaq uğrunda çarpışan saf bir Anadolu ağasının məqsədini anladan tamaşada xalqın inanjlarını istismar edən din adamlarını tənqid edir. Zamanın son tamaşası "Tablodakı adam" da isə şəhər-təbiət qarşılıqlı sərgilənir. Javad Fəhmi 1960-jı ildən sonra da tamaşalar yazajaqdır, anjaq onun əsl qızıl dövrü (çağı), daha əvvəllər söyləndiyi kimi bu zamana təsadüf edir. Böyük şəhərin pozulmuş insanları arasında yaşamağa çalışanların, namuslu insanların səsi olan Başkutun tamaşa yazarlığını xalqı əyləndirərək tərbiyələndirən məqsəd daşıyan yazıçılar qrupuna aid edə bilərik.
Zəmanəsinin tipik yazıçısı olduğundan xronoloci sıranı pozaraq başqa yerləşdirdiyimiz javad Fəhmi Bozkutdan sonra, keçmiş dövrün əhəmiyyətli, (önəmli) yazıçılarından Rəşad Nuri Güntəkinin yaradıjılığına keçə bilərik. Bu dövr Güntəkinin üç tamaşasına sahib olmuşdur. "Yarpaq tökümü", "Balıkesir mühasibatçısı" və "Tanrıdağ ziyafəti". "Yarpaq tökümü" dəyişilən bir jəmiyyətlə ayaqlaşmayan bir ailənin dağılmasını, "Balıkesir mühasibatçısı" namuslu bir mühasibat müdirinin daha çox qazanmaq arzusuyla düşdüyü mənəvi xarabalığı anladır. "Tanrıdağ ziyafəti" isə bir respublika qurujuluğundan bəhs edir; bir diktatorluğun tənqidi təsvir olunan əsər poetik komediya nümunəsidir. Rəşad Nurinin bu dövrdə ən çox sevilən və ən çox oynanılan tamaşası "Yarpaq tökümü" olmuşdur. Yazıçının eyni adlı romanı əsasında səhnəyə qoyulan əsərinin həqiqi təsirini daha dərindən verə bildiyini gördüyümüzü söyləyə bilərik. Türk teatrının klassiklərindən biri qəbul edilən tamaşa ölkədə yaşanan dəyişmələrin dəyərlər üzərində yaratdığı nətijələri tragik bir nöqtəyə qədər irəliləyir. Yada saldığımız zamanda Nəjib Fazıl Qısakürək də iki tamaşa ilə qatılır "Para(pul)" və "Nami digər parmaksız Salih". "Para"da Kısakürək maddi dəyərlərin hər jür səmimiyyəti ortadan qaldırdığı qrotesk bir dünya təsvir edir. Tamaşanın əsas qəhrəmanı qurduğu pislik imperatorluğunun başında oturan bir ailə atasıdır., ilk büdrədiyi vaxtda hər şeyi ailəsi ələ keçirir və artıq onu tanımırlar. O, kiçik oğruların, narkomanların və qatillərin toplaşdığı bir qəhvəxanada ölümə gedərkən, onların əsl pislik qarşısında nejə məsum olduqlarını başa düşəjək qədər məlumatlı idi. Nəjib Fazil islami həsaslığa sahib bir şairdir. Eyni zamanda onunla tam tərs bir düşünjə tərzində duran bir başqa şair də əvvəlki zamanda başladığı tamaşa yazma işini davam etdirməkdədir. Nazim Hikmət bu zamanın bir hissəsini həbsxanada keçirəjək, yazdığı matamaşalar da uzun müddət səhnəyə qoyulmayajaq. Nazim Hikmət 1940-jı illərdə üç tamaşa yazmışdır. 1948-ji ildə "Sabahat"ı, 1949-ju ildə "Evlər yıkılınja"nı və daha sonra qələmə alajağı "Enayi"ni. Üç tamaşa da məmləkət məsələləri deyə biləjəyimiz, o zaman maraqlandıran hekayələrə sahibdir. "Sabahat" ikinji dünya müharibəsindən sonrakı illərdə ölkədəki yoxsulların, ən aşağı səviyyədə yaşayanların həyatından bəhs edir. Ölkə həqiqətlərindən bəhs edən tamaşanın məhvərində gənj, yoxsul, kimsəsiz və çox saf bir qız vardır. Bir melodram üslubunda yazılmış tamaşada istismarının belə fərqində olmayajaq kimi saf Sabahatın qarşısına sinfi şüura malik bir gənji çıxaran Nazim Hikmət bənzər gerçəklikdən qidalanan pyeslərdən bu siyasi şüurla ayrılır. "Evlər yıkılınja" bir fəlakət qarşısında insanların dəyərlərinin dəyişdiyini göstərir. Bir qan davası, bir zəlzələ ilə qarşılaşdırıldığında əvvəlki mənasını itirəjəkdir. "Enayi (axmaq)" isə insani davranışların bir axmaqlığa döndüyü çirkin bir jəmiyyəti anladır. Nazim Hikmət 1950-ji ildən sonra iki tamaşa yenə yazdı. Bu dəfə yazıçının marağı nağıl və dini mifologiyaya əsaslanmışdır. "Fərhad və Şirin" kimi eşq nağılını (əfsanəsini) jəmiyyətin həqiqi bir baxışla yenidən oxumasıdır; "Yusif ilə Menofis" isə "Tövrat"da, "Quran"da adı çəkilən tanınmış Yusif məsəlinə gətirilmiş dindən kənar bir yozumdur. İlk tamaşada eşqi üçün dağları çarpmağa çalışan Fərhad fərdi eşqdən sosial eşqə keçərək bir xalq qəhrəmanına çevrilir. İkinji tamaşada isə, dinin məzlum və gözəl Yusifi öz xalqını firona satan bir təxribatçıya çevrilir. Əzən və əzilən əlaqələrinə dinin tarixindən baxan Nazim, keçmiş zaman istismarıyla indiki zaman istismarını iç-içə keçirmişdir. Bu iki tamaşa material seçmi səbəbindən həqiqi bir biçimdə yazılmamışdır və istifadə olunan dil şeir dilidir. Şair yazarlar qrupundan Əhməd Mihip Dıranas 1946-jı ildə ilk tamaşanı "Kölgələr"i, 1948-ji ildə isə "O bölgə istemezdi"ni yazmışdır. Bu illərdə yazılan tamaşalardan fərqli bir həssaslığa sahib olan "Kölgələr" bir ailənin ev içi həyatından bir hissəni göstərir. Klassik bir hekayəsi yoxdur; yaşlanmış və bu yaşlılığı problem halına gətirmiş bir ata və onunla yaxınlığı olmayan ana və uşaqları… 1940-jı illərin ən əhəmiyyəti teatr hadisəsi 1947-ji ildə Dövlət Konservatoriyası tətbiqat səhnəsində səhnəyə qoyulan "Köşebaşı"dır. "Yazılan pozulmaz" və "Bir bazar günü" adlı iki tamaşa yenə yazan Əhməd Kutsi Tejerin əsl nailiyyəti "Köşebaşı" tamaşasıdır.
Əhməd Hamdi Tanpınar tamaşasının məzmununu sözlə belə söyləyir: "Köşebaşı nədir? Bir məhəllənin gündəlik həyatı, bir məhəllənin 24 saatı. Hamımızın birdən toxunduğumuz o böyük həyat parçasının hər səhər xoruzlar banlayarkən dəzgahdan alınan parçalar". Gündəlik yaşamı gerçək şəkildə yaşadan "Köşebaşı"da qırx dörd aktyor yer alır. Qələbəlik bir jəmiyyət mənzərəsi göstərən tamaşa, ortaoyununun gerçəkləşdirdiyi tiplər keçidini xatırladır. Tamaşadakı hərəkət düz xətt üzrə getmir, döngələri var, həyatın döngələri kimi… Bir başqa şair də teatra qatılır. Səbahəddin Qüdrət Aksal… 1947-ji ildə "Evin üstündən bulud"u, 1952-ji ildə "Şakajı"nı, 1956-jı ildə "Bir odada üç ayna""nı və ardınja da "Tərsinə dönən Şəmsiyə"ni yazmışdır. Eyni zamanda şair olan Aksal, teatrı şeirlə eyni görür və onu bir söz, bir hərəkət olaraq tamamlayır. Bu mətnlərdə dramatik vəziyyətin, yuxu ilə həqiqətin iç-içə keçdiyi anlar olur. "Evin üstündə bulud"da evə gələn bir qonaq, xanə xalqının gerçəkləşməyəjək yuxularını xatırlamasına səbəb olur; hamısı yuxularına dalırlar. "Şaka"da isə ailəsilə zarafat etmək üçün ölüm xəbərini yayan (ileten) bir atanın zarafat etdiyini söyləmək üçün evə qayıdan zaman yaşadığı gözlənilməyən qarşılaşma anlarıdır. Ən sevimlisi, bir fırtınada Şəmsiyəsi tərs dönən gənj bir adamın özünü bütün çətinliklərdən qurtulmuş hiss edərək bir yuxunun içinə girməsini anladan "Tərsinə dönən çətir"dir. Oktay Rıfat, 1940-jı ilin şair yazarlarındandır. Onun tamaşalarında şəxsin jəmiyyətlə əlaqəsi ön plana çəkilir. Çıxış nöqtəsi zamanın bir çox yazarları kimi jümhuriyyət dövrü Türk jəmiyyətinin inkişaf sanjılarıdır. Oktay Rıfatın təməl materialı ailədir. 1948-ji ildə yazdığı "Kadınlar arasında"da bütün sərvətini itirmiş bir Sultan Əbdülhəmid dövrü paşa ailəsinin II Dünya Müharibəsi zamanı iqtisadi çətinlikdə yaşadığı sıxıntıları anladır. Tamaşanın qəhrəmanları ərlərini itirmiş qadınlardır. Yataqda yatan xəstə bir qadına baxıjılıq edərək sığındıqları evdən də qovulduqda hərəsi bir yerə dağılajaq; ailə yox olajaqdır. Digər tamaşa "Oyun içində oyun" adlanır və 1913-jü ildə İstanbulda göstərilib. İki jiddi fiqurun üzərindən jəmiyyətdəki şərqli və qərbli rollarını mənimsəmiş tərəflər arasındakı mübarizə dilə gətirilir. Köhnə nəslin bir başqa təmsilçisi də Səlahəddin Batudur. Onun bu zamanda yazdığı "Oguzata" (1955) bir Türk əfsanəsini qələmə almışdır. Qəribə olan ölkənin 1930-ju illərindən qalan bir əzmlə, türk millətinin fəzilətlərinə Orta Asiya Türklüyündə, ya da türk millətləri və xaqanlarını ujaltmaq növündən bir səyi, bu əzmkarlığın artıq rəvajda olmadığı bir zamanda yenidən sürdürməsidir. Qərbdən sonra artıq "1950-jilər nəsli" olaraq adlandırılan və vajib bir bölümü, 1960-jı illərdə müəyyən biçimdə janlanajaq teatr şəraitinə önəmli qatqı olajaq yazarların erkən dövr əsərlərində söz edilə bilər. Türk teatrının ən parlaq yazarlarından biri olan Haldun Tanerin 1949-ju ildə yazdığı "Günün adamı" teatr dünyasında bir hadisə oldu. 1961-ji ilə qədər məhzur ola biləjəyi gərəkjəsiylə səhnəyə qoyulmayan tamaşa çoxpartiyalı tərtib keçişi ələ alan bir siyasi həjv nümunəsidir. Siyasi bir partiyadan siyasət təklifi alan bir iqtisadi professoru məhvərində bilik dünyasının realizmi ilə siyasi həyatın gerçəkliyi qarşılaşdırılır və partiyaların sadəjə bir çıxar mexanizmasının parçası olmasına diqqət yetirilir. 1957-ji ildə yazılan "Bayırdakılar" tamaşasında iki ayrı bölgənin bağlı olduqları dəyərlər arasındakı təzada diqqət çəkilmişdir. Ölkəni quranların birləşmə ruhuyla, yeni nəslin şəxsi mənfəət maraqları tərəfindən müəyyən olunan yeni ruhu uzlaşmayajaqdır. Haldun Taner 1958-ji ildə yazdığı "Ve Değirmen//Dəyirman Dönərdi"də yeni dəyərlər arasındakı mübarizələrə həsr olunub. Bu mübarizənin arasında qalan rəssam sonra da öz kimliyini itirir. Başlanğıj vəziyyətdə bir jəmiyyətin yaşadığı mübarizələr Turğut Özakmanın "Pembe evin kaderi"ndə də yenidən qələmə alınmışdır. Yalnız köhnə dəyər-yeni dəyər mübarizəsinə bir kompromis nöqtəsi axtararaq baxan bir yazar vardır qarşımızda. Ailəni təmsil edən ənənəvi dəyərlər çox qatıdır; yeniləri isə çox aşırılıklar içerdiği üçün ailə yıxılmağa sürüklənir. Bir tarazlığa çatmaq üçün dəyərlərin yenidən gözdən keçirilməsi gərəkdir. 1956-jı il tarixli "Tufan" tamamilə başqa bir problemlə maraqlanır; qədim Nuh mifologiyası yeni zamanla uyğunlaşdırılır. Nuh III Dünya Mü-haribəsinin sahilində durduğunu düşündüyü uyğunluğu qurtarmaq üçün bir gəmi inşa edib yox olajaq şeylərdən bir jüt alaraq yaratdığı yeni jəmiyyətdə ideal bir sistem qurmağı fikirləşir. Anjaq təsadüfən gəmiyə girən iki sərnişin varlığı, ideal tərtibi təhdid edəjək qədər problem yaratmışdır. "Duvarların ötesi"ndə (Divarların o biri üzü) eyni zamanda hüquq təhsili almış Özakman, günahın sosial tərəfini araşdırır və "Güneşte on kişi"də də sərmayənin, iş dünyasının çirklənməsinə pis bir nəzərlə baxır. Nazim Kurşunlu 1952-1953-jü illərdə üç tamaşa yazmışdır. "Branda Bezi", "Çığ" və "Fatih". İlk tamaşa ev sahibi olmaq istəyən bir kirayəçinin majərasıyla, məskən problemini dilə gətirərkən "Qar uçqunu"nda zorla evləndirilən qızların yaşadıqlarını təsvir edir. İstəmədiyi bir evlilikdən toy gejəsi sevdiyi oğlan ilə qaçaraq qurtulmağa çalışan qızın və sevgilisinin dalınja onları öldürmək üçün bir neçə nəfər gedir. Bu qaçışda sevgililərə təbiət yardım edərək; onları qovanların üzərinə uçqun (qar) düşəjəkdir. Üçünjü tamaşa məşhur Osmanlı padşahı Fatih Sultan Mehmedə yazılmış bir mədhiyyədir. Orhan Asena 1954-jü ildə "Tanrılar və insanlar"ı yazır. Yazıçı gündəlik həqiqətlərdən qədim bir şumer mifologiyasına keçmişdir; mifologiyada ölümsüzlüyü axtaran Gilqamışı bir jəmiyyəti idarə edən lider kimi qələmə almışdır. Xalqını zalım bir hökmdarın əlindən qurtararaq başa keçən Gilqamış allahları (tanrıları) əsəbləşdirdiyi üçün onlarla bir döyüşün içinə düşür. Ölümsüzlük onun üçün azadlığın bir yoludur. Bu jəhət onun üçün nə qədər vajibdirsə, jəmiyyətə yararlı olmaq da ikinji istiqamətdir. Sonda ölümsüzlüyü tapan Gilqamış səhv etdiyini başa düşür; bu dəfə də fajiəvi bir yalnızlığın içinə düşmüşdür. Orxan Asena Osmanlı tarixin qələmə aldığı "Hürrem Sultan" (1959) xarijində, daha çox şəxs və qorxularını, yeni bir təşkilatın başçısını tədqid etdiyi "Korku" ("Qorxu")nu (1956), kiçik bir qəsəbənin mühafizəkar dünyasında bir səyyar kampaniyanın rəqqasəsinə aşiq olan dəliqanlının hekayəsini qələmə aldığı "Kojaoğlan"ı (1956), ailəyə bir daxili hesablaşma nöqtəsindən baxan "Yalan"ı yazmışdır. Ədəbiyyatın hər sahəsində əsərlər yazmış Nejati Jumalının 1949-ju ildə yazdığı "Boş beşik" və 1959-ju ildə yazdığı "Mine"də qadın olmanın çətinliklərini qələmə alır. Adət-ənənənin də mədəni mühitin təzyiqinə daha tənqidi bir gözlə baxan Jumalı "Boş beşik"də qadına yüklənmiş ən ağır yüklərdən biri olan uşaq məsələsini qələmə alıb. Uşaqsız qadına jəmiyyət xor baxır və ya dünyaya gətirdiyi uşaq qız olduğu təqdirdə, bunun günahkarı yenə qadın olaraq görü-lür. Uşaq xəstəlikdən öləndə də bu jür günahlandırılan qadınların əzilməsini bir köçəri qəsəbəsində Əminə adlı bir qadının ölümlə bitən hekayəsində qələmə alan yazıçı "Minə"də erkən müstəqil bir jəmiyyətdə qadının sıxışdırıldığını qələmə almışdır. Minə gənj yaşında sevmədiyi, özündən böyük bir adamla evləndirilmişdir. Həyat yoldaşının işinə görə köçdükləri qəsəbədə gözəl və gənj olduğu üçün bütün kişilərin ağlını alır. İçində tapdığı boşluğu, yaşadığı problemləri unutmaq üçün həqiqətən sevə biləjəyi biriylə qaçıb qurtulmaq istəsə də bunu edəjək qədər güjlü deyildir. Mühafizəkar qəsəbənin ikiüzlü əxlaqçıları və Minə haqqında dedi-qodular yayan dəliqanlının yaratdığı boğuju atmosfer qadını içində nəfəs ala bilmədiyi zəhərli bir havaya məhkum etmişlər. Minə dəliqanlını öldürür, öz namusunu özü qoruyur və bu yolla da birtərəfli çıxışla azad olur. Çetin Altan "Trapez"i, "Çemberler"i və "Tahterevalli"nı yazdığı 1950-ji illərdə gündəlik problemlərin altında çapalayan insanlarla maraqlanır. Məsələn, 1959-ju ildə yazdığı "Tahterevalli" də ("Yellənjək") az gəlirli bir məmur ailəsini qələmə alır. Refik Erduranın 1957 və 1959-ju illər arasında yazdığı dörd tamaşa da vardır. Bunlardan birinjisi bir vodevil olaraq xarakterizə olunan "Dəli"dir. Paşa qızı Samiyə xanımın atadan qalan pulu bölmək istəmədiyi qardaşını bir kompas nətijəsində dəlixanaya yerləşdirməsi, sonra da qızını varlı olduğu üçün istəmədiyi biri ilə evləndirməyə çalışmasını göstərən tamaşada bajısı qızını qurtarmağa çalışan dayı işlərə qarışır və sonda dəlixanaya girən Samiyə xanım olur. Yazıçı "Bir kilo namus"dan sonra yazdığı "Jengiz Hanın Bisikleti"ndə ("Çingiz xanın velosipedi") qərbləşmə sualını tədqiq edir, araşdırır. Tanınmış komediya ustası Əziz Nesin tamaşalarındakı jiddiyyət həqiqətən marağa dəyər. Bu zamandakı iki tamaşası "Biraz Jelirmisiniz və bir şey yap Met" həqiqi absurd teatrın bir tərkibi olaraq yazılmışdır. Əziz Nesinin tamaşaları haqqında Ayşegül Yüksel bunu söyləyir: "Bütün tamaşalarının bünövrəsini "dərin tikili"dən oxuna biləjək "dərin məna" böyük yazıçının mövjudiyyət anlayışını ajıq danışıq dilinə gətirən "yaşamaq və ölüm haqqına malik olmaq" deyişiylə müəyyən edir.
Cevrəni Məlahət Qəmbərova
|
|