|
O, 100 il əvvəl bir bahar günü - martın 22-də dünyaya gəlib. Müəllim ailəsində. İlk təhsilini Qazaxın II Şıxlı kəndində alıb, sonra yerli seminariyada təhsilini davam etdirib. İlk hekayəsi - "Qoyunqırxımı" 1927-ci ildə çap olunub. Ailəsilə Bakıya köçdükdən sonra Bakı Pedaqoji Texnikumunu bitirib (1926). Yeni ədəbi mühit yaradıcılığına ciddi təkan verib. Oçerk, hekayə, ədəbi-tənqidi yazıları dövrü mətbuatda tez-tez görünməyə başlayıb. ADU-nin Pedaqoji fakultəsinin tarix şöbəsində təhsil alıb (1926-31). 1938-ci ildə Moskvada kinematoqrafiya institutu yanında akademiya tipli kinossenariçilər kursunu bitirib. Müxtəlif illərdə bir sıra məsul vəzifələrdə çalışıb. 1958-ci ildən ömrünün sonunacan (1965) Azərbaycan Yazıçılar İttifaqının birinci katibi kimi fəaliyyət göstərib. Hekayələri, üç hissəli "Daşqın" əsəri, "Kin", "Tərlan" povestləri, "Abşeron", "Qara daşlar", "Səhər", "Yeraltı çaylar dənizə axır" romanları və s. onu qadir bir nasir kimi tanıdıb. Dram yaradıcılığına "Şöhrət" (1939) pyesilə başlayan ədib sonralar "Şamil", "Nizami", "Cavanşir", "Alov", "İntizar" (şərikli), "Qardaşlar" pyeslərini qələmə alıb. Yazıçının klassik və çağdaş ədəbiyyatın mühüm problemlərilə bağlı elmi-tənqidi məqalələri də onun oncildliyinin tərkib hissəsi kimi böyük əhəmiyyət kəsb edir. O, fəal ictimai xadim, Yazıçılar təşkilatının rəhbəri kimi səmərəli fəaliyət göstərib. Görkəmli nasir, dramaturq və tənqidçinin bu ilin martında 100 yaşı tamam olur. Onun ədəbiyyatımızın inkişafı üçün gördüyü işlər, yazıçı təşkilatımızın rəhbəri kimi səmərəli fəaliyyəti bu gün də minnətdarlıqla xatırlanır. Yuxarıda qeyd olundu ki, Mehdi Hüseyn istedadla dramaturq, ssenariçi kimi də fəaliyyət göstərib, dramaturgiyanın nəzəri məsələlərilə bağlı məqalələr yazıb. Yazıçının məqalələrindən birini nəzərinizə çatdırırıq.
Otello qaradır. Bu rəng Şekspirə nə üçün lazım olmuşdur? Bəlkə o, qara, vəhşi bir ərəbin mədəni ağlar mühitinə düşdüyünü xüsusilə nəzərə çatdırmaq istəyir? Axı o, əsərlərində dramatik ziddiyyətlərin yalnız daxili fəlsəfi mənasına deyil, eyni zamanda zahiri şəklinə də fikir vermişdir. Bəlkə o, qara Otellonu ağ Dezdemonaya nisbətən daha qabarıq göstərmək üçün bu boyanı işlədir? Yox, əksinə, ona bu boya ən gözəl insani keyfiyyətlərə malik olan, alicənab və saf qəlbli Otellonun yalançı, saxtakar və ağ vəhşilər mühitinə düşdüyünü daha bariz göstərmək üçün lazım olmuşdur. Otello qeyri-adi şəxsiyyətdir. Bu səbəbə görə də onu "xalqın ən gözəl övladı" adlandıranlar haqlıdırlar. Və Puşkin də çox gözəl demişdir ki, Otello qısqanc deyil, inanandır. Bu xasiyyət də onun saf qəlbə malik oması ilə əlaqədardır. Lakin Yaqo öz mühitində adi bir insandır. O, Otellonu məhv edən xəbislər güruhunun müməssilidir. Otello nəhəngdir. Yaqo isə cırtdandır. Otello humanistdir. Yaqo isə quldur təbiətli bir fitnəkardır. Onun gücü insandakı zəif nöqtələri aydın görə bilməsindədir. Uydurduğu yalanlara nəinki başqalarını, hətta özünü də inandırır. Otellonun humanizmi sevgisinin də, qəzəbinin də qüvvətində eyni dərəcədə təzahür edir. O, yalnız öz sayəsində yüksəlmişdir. O, yeni torpaqlar kəşf etmiş, heyrətamiz qəhrəmanlıqlar göstərib respublikanın hörmətini qazanmış bir cəngavərdir. Otello intibah dövrünün oğludur. O, hər zaman kübarlar kimi gözəl danışmağı bacarmadığını söyləyirsə, bu o qədər də doğru deyildir. Onun senatdakı nitqini xatırlayın. Burada siz Şekspir dühası ilə yaradılmaş nəhəng bir insanın təkcə fiziki qüdrətini deyil, eyni zamanda zəngin mənəviyyatını görə bilərsiniz. Çünki Otello yalnız intibah dövrünün cəngavəri və kəşfiyyatçısı deyil, eyni zamanda şairdir. Onun faciəsini yalnız aldanmasında və sonsuz bir eşq ilə sevdiyi Dezdemonanı məhv etməsində görmək yanlış olardı. Onun faciəsi daha geniş, daha ictimai bir səciyyə daşıyır. Əsl faciə Otellonun yüksək təbiəti ilə saxtakar mühit arasındakı barışmaz ziddiyyətdədir. Sehrkar yaylıq Şekspirin işlətdiyi saysız-hesabsız fəndlərdən biridir. Yaylıq olmasaydı da, Otello məhv olacaqdı. Yaqo öz generalının sadə qəlbini məharətlə öyrəndiyi üçün başqa bir vasitə ilə də öz məqsədinə çata bilərdi. İntibah dövrünün oğlu Otello böyük iztirablar içində doğulmuşdur. Onu da, Dezdemonanı da məhv edən bu iztirablardır. Əzizbəyov adına Azərbaycan Dövlət Dram Teatrı öz yeni quruluşunda Şekspir tragediyasını belə izah etmişdir. Məsələ, əlbəttə, Otellonun ərəb və ya zənci olub-olmamağında deyildir. Bu xüsusda vahid bir rəy yoxdur və biz də bu mübahisəni həll etmək fikrində deyilik. Quruluşçu rejissor, xalq artisti Adil İsgəndərov Otellonu ərəb kimi göstərmişdir. Onun oturuşunda, duruşunda və xüsusən dualarında bu cəhəti sona qədər nəzərə çarpdırmışdır. Lakin dediyimiz kimi, məsələ bunda deyildir. Adil İsgəndərov ictimai faciəni dərindən açıb müasir teatr dilinə çevirmişdir. Burada mübahisəli cəhətlər az deyildir. Lakin Adil İsgəndərovun quruluşu öz realizmi və daxili həqiqəti ilə bizi valeh edir. Burada biz təkcə hadisələrin geniş vüsətini deyil, eyni zamanda vuruşan tərəflərin qüvvətini də hiss edirik. Quruluşçu "Otello"nu böyük bir insan faciəsi kimi göstərmişdir. Otello Ələkbərovun ifasında əzəmətli olduğu qədər də sadə və səmimidir. O, ilk dəfə səhnədə göründüyü zaman hamını da özü kimi şad və xoşbəxt görmək istəyir. Onun məsum təbəssümündə, yeddi yaşından bu vaxta qədər çəkdiyi bütün iztirabları unutmuş, böyük məhəbbətindən başqa hər şeyə biganə baxan bir insanın xoşbəxtliyi ifadə olunmuşdur. Senat qarşısında Otello - Ələkbərov yenə bu cür görünür. Lakin birdən onu cadigərlikdə təqsirləndirirlər. Burada artıq o, bütün həyatı boyu çəkdiyi iztirabları xatırlamağa məcbur olur. Bunlar haqqında ilk dəfə başqalarının xahişinə görə danışdığı halda, indi məcburiyyət qarşısında qaldığı üçün danışır. Otello - Ələkbərov bir müddət öz səadətini unuda bilmir. Lakin onun həyat səhifəsi vərəqləndikcə üz-gözü dumanlanmağa başlayır. Onun simasında çəkdiyi iztirablar əks edir. Otello - Ələkbərovun hekayəsində sözlərlə hərəkətlər arasında üzvi bir vəhdət duyulur. Otello - Ələkbərov sadəcə bir sərgüzəşt söyləməklə kifayətlənmir, bəlkə dinləyənlərin qarşısında şahidi olduğu müdhiş mənzərələrin rəsmini çəkir. Tez-tez çatılan qaşlar, titrəyən səs, geniş əl hərəkəti - bunlar hamısı eyni dərəcədə mənalı və ifadəlidir. Dezdemona səhnəyə girərkən biz yenə xoşbəxt Otellonun üzündə o məsum təbəssümləri görürük. Otello - Ələkbərov bütün əsər boyu hərəkətdədir. Onun pauzaları da kəskin bir dramatizm ilə doludur. Burada həqiqi tragik bir istedad göstərən aktyorun arxasında Otellonu məhz bu cür təsəvvür edən quruluşçu rejissoru görməmək olmaz. Rejissor ideyası ilə aktyor ifası arasındakı bu üzvi vəhdət bütün başqa rollarda da aydın surətdə nəzərə çarpır. Xüsusən Yaqo (xalq artisti Əfqanlı) bu cəhətdən diqqətəlayiqdir. Bəzən Yaqo - Əfqanlı uzun müddət söz demək imkanınından məhrum olduğu halda, səhnədəki hərəkəti ilə cərəyan edən hadisələrə olduqca fəal münasibət göstərir. Yaqo daxili çürüklüyünə baxmayaraq, hadisələrin düyününü məharətlə bağlayır. O həm xeyirxah görkəmini, həm də bunun arxasında gizlətdiyi yırtıcı mahiyyətini, demək olar ki, mənalı surətdə büruzə verir. Əfqanlı bütün bu çətin döngələrdən qeyri-adi bir çevikliklə keçir. Yaqo - Əfqanlı xəyanət işlətdiyi zaman nə qədər çevik və qüvvətlidirsə, onun siması ətrafdakılara tamamilə aydınlaşdıqda bir o qədər rəzil və gücsüzdür. Dezdemona rolunda Barat Şəkinskayanın müvəffəqiyyəti səhnəmizin ən yaxşı qələbələrindən biri sayıla bilər. Kordeliyadan ("Kral Lir"də) sonra bu planda Baratın nə qədər səmimi və lirik tonlar tapdığını görməmək olmaz. Xüsusən Qara Qarayevin yazdığı gözəl musiqilə həmahəng olaraq nəğmə oxuduğu səhnədə Barat öz ifasını həqiqi poetik səviyyəyə qaldırır. O, nəğmə oxumaqdan daha çox ürəyinə daman faciəsinin yaxınlaşdığını xəfif və incə ştrixlərlə göstərir. Kassio rolunda Ə.Sultanov, Emiliya rolunda Fatma Qədri müvəffəqiyyətlidir. "Otello" quruluşunun ən yaxşı cəhətlərindən biri son dərəcə qüvvətli ansambl yaradılmasındadır. Adil İsgəndərov təkcə baş rolların müvəffəqiyyətli oynanılmasına fikir verməklə kifayətlənməyərək, bircə replika ilə səhnədə görünən epizodik tiplərin də canlı çıxmasına çalışmışdır. Onun bu səyi bütün quruluşun bədii bütövlüyünə səbəb olmuşdur. Quruluşun bədii tərtibatı (Nüsrət Fətullayev və Bədurə Əfqanlı) yaradıcı kollektivin ümumi qələbəsinə az kömək etmir. Bu cəhətdən ən çox nəzəri cəlb edən Kipr səhnələridir. Burada həm aydın perspektiv, həm də ümumiyyətlə miqyas məharətlə gözlənilmişdir. "Otello"nun yeni quruluşu 75 illik yubileyini bayram etməyə hazırlaşan teatrımızın xalqımıza qiymətli bir hədiyyəsidir.
|
|