|
Böyük müğənni, Azərbaycanın ilk qadın opera ifaçısı Şövkət Məmmədova Azərbaycan musiqi mədəniyyətinin unudulmaz simalarındandır. Musiqi mədəniyyətimizin qaranquşlarından sayılan Şövkət xanımın yaradıcılığı Azərbaycan opera sənətinin parlaq səhifələrindəndir. 1897-ci ilin 18 aprelində Tiflis şəhərində çəkməçi Həsənəlinin evində dünyaya göz açan Şövkət hələ uşaq yaşlarından musiqiyə böyük həvəs göstərir. Valideynləri onun bu həvəs və qabiliyyətini görüb pulunu hissə-hissə ödəmək şərtilə bir pianino alırlar. Yarım il sonra Tiflis musiqi məktəbinə daxil olan Şövkət 12 yaşına qədər bu məktəbdə oxuyur. Klassik musiqiyə həvəsi onu tez-tez opera teatrına çəkib aparırdı. Görkəmli italyan müğənnisi Aida Qonzaqa o vaxt Tiflisdə qastrol səfərində idi. C. Verdinin "Riqoletto" operasında Cilda rolunu oynayan müğənninin ifası balaca Şövkəti necə ovsunlamışdısa, evə gələndən sonra da eşidib yadda saxladığı musiqini oxumağa başlayır. Onun oxumaq bacarığı haqqında söz-söhbət dillərə düşür. Tiflisdə xeyriyyəçi qadın qrafinya Vorontsova - Daşkova axşam ziyafətində oxumaq üçün general Kazım Mirzə Qacara bir müsəlman qızı tapmasını tapşırır. Həmin müsəlman qızı 13 yaşlı Şövkət olur. O ziyafətdə A. Rubenşteynin "Əzra" romansını, Azərbaycan xalq mahnısını və bir italyan romansını necə ustalıqla, məlahətlə oxuyursa, qrafinya ona mütləq Peterburqa gedib musiqi təhsili almağı məsləhət görür. Şövkət isə 1910-cu ildə məktəbi qurtarıb Bakı metsenantlarının köməyi ilə İtaliyaya oxumağa gedir. 14 yaşlı müsəlman qızı İtaliyanın Milan şəhərində keçmiş opera müğənnisi Dotti Ambrozionun sinfində dərs keçməyə başlayır. Bir ildən sonra təhsil haqqını ödəyə bilmədiyindən Vətənə qayıdır. Ü. Hacıbəyli başda olmaqla o dövrün ziyalıları, incəsənət xadimləri Şövkətə maddi yardım məqsədilə Tağıyev teatrında bəstəkarın "Ər və arvad" operettası göstərilir. Toplanan vəsait Şövkətin təhsilinin davamına sərf edilməli idi. Tamaşadan sonra Şövkət səhnəyə çıxıb oxumağa başlayır. Şaqraq və məlahətli səs əvvəlcə zalda ölü sükut yaradır. Lakin az sonra sanki yuxudan ayılan Bakı qoçuları balaca qızcığazı ölümlə hədələyərək təhqiramiz sözlər yağdırmağa başlayırlar. Mirzəağa Əliyevlə Ü. Hacıbəyli gizli yolla Şövkəti teatrdan qaçırırlar. Tamaşadan toplanan 1500 manat pul müsadirə olunur və Şövkət Tiflisə qayıdaraq orta məktəbi bitirir. Ailə həyatı quraraq Kiyevə köçür və Aleksandra Şperlinqin sinfində təhsilini davam etdirməyə başlayır. Kiyev konservatoriyasında oxuduğu illər görkəmli bəstəkar R. Qliyerlə görüşür və yaradıcılıq əlaqələri yaranır. "Gəl, gəl, ey mənim maralım", "Küçələrə su səpmişəm", " Yeri, yeri küsmüşəm səndən" və s. Azərbaycan mahnılarını Qliyer ilk dəfə Şövkətin ifasında eşidir və Azərbaycan musiqisinə heyran olur. Sonralar bəstəkar "Şahsənəm" operasını yazarkən Azərbaycan musiqi nümunələrindən yaradıcılıqla bəhrələnmişdir. 1920-ci ildə Şövkət Məmmədova Kiyev konservatoriyasını bitirib Bakıya gələndə artıq püxtələşmiş bir müğənni idi. Onun yeni formada, yeni çalarlarla oxumağı çoxlarının xoşuna gəlmir. Şövkət bilirdi ki, yenilik həmişə maneələrlə qarşılaşır. Sənətdə yeniliyi xalq birdən-birə qəbul edə bilmir. Bunun üçün uzun bir proses, bir də dözüm lazım idi. Şövkət isə uşaqlıqdan dözümlü idi. Sağ olsun yaxşı adamlar. Onun bir müğənni kimi yetişməyində Ü. Hacıbəyli və Qliyerin çox böyük xidmətləri olmuşdur. Sənətşünasların dili ilə desək "... Qliyer Şövkət Məmmədovanı kəşf etdi, Üzeyir bəy isə Şövkətin əlindən tutub ilk azərbaycanlı qadın müğənnini səhnəyə gətirdi..." ..."Cəsarətlə deyərdim ki, Şövkət xanım Məmmədova vokal sənətimizin ilk pioneri olubdur. O bu sənətin gələcəyi üçün bütün gəncliyini qurban veribdir ..." (Ü. Hacıbəyli). ... "Mən Rusiyada böyümüşəm. Demək olar ki, Şövkət xanım Məmmədova ilə ilk tanışlığa qədər Azərbaycanı tanımırdım. Mən Azərbaycanı ilk dəfə Şövkətin oxuduğu xalq mahnıları ilə kəşf etmişəm." (R.Qliyer). Kiyev konservatyoriyasını bitirib Bakıya gələndə ilk dəfə oynadığı rol Ü. Hacıbəyovun "Arşın mal alan" operettasında Gülçöhrə olub. Az sonra repertuarını genişləndirərək Avropa və Azərbaycan operalarında yeni-yeni obrazlar yaratmağa başlayır. "Traviata" da Violettanı, "Riqoletta"da Cildanı, "Şahsənəm"də Şahsənəmi, "Şah İsmayıl"da Gülzarı, "Nərgiz"də Nərgizi, "Şota Rustaveli"də Ninanı, "Lakme"də Lakmeni ustalıqla ifa edir. Bütün bu rollar onun üçün yeni məktəb, məhək daşı olur. Şövkət Məmmədova müxtəlif illərdə, ayrı-ayrı operalarda obrazları elə ürəklə, məhəbbətlə yaradıb ki, bu gün də öz dəyərini itirməyib. Şahsənəm və Nərgiz obrazlarının daxili aləmini, səmimiyyətini, sadəliyini, mərdanəliyini özünə məxsus məharətlə açıb. Təsadüfi deyil ki, 1938-ci ildə Moskvada keçirilən Azərbaycan incəsənəti ongünlüyündə Şahsənəm və Nərgiz obrazlarını elə məharətlə ifa etmişdi ki, həmin ildə SSRİ xalq artisti fəxri adına layiq görülmüşdü. Şövkət xanım təkcə opera müğənnisi olaraq qalmamışdır. Parisdə, Berlində, Təbrizdə qastrol səfərlərində olarkən Azərbaycan xalq mahnılarıyla xarici ölkə dinləyicilərinin qəlbinə yol tapmışdır. Hətta 1925-ci ildə Parisdə məşhur bir Fransa bəstəkarı onun ifasından heyrətlənərək demişdir: "Bu müğənni çox nadir səs tembrinə malikdir. Onun səsi royalı olduqca pis vəziyyətdə qoyur. Bu müğənni üçün xüsusi royal düzəltmək lazımdır". Fransız qəzetlərindən biri yazırdı: "Şövkət Məmmmədovanın çıxışı bir daha sübut etdi ki, böyük musiqi mədəniyyəti və vokal məharəti ancaq avropalıların qisməti deyil." Hələ XX əsrin əvvəllərində Azərbaycanı, Azərbaycan mədəniyyətini dünyaya tanıdan böyük müğənninin xidmətləri bununla məhdudlaşmır. Azərbaycan musiqi folklorunun gözəl ifaçısı olan müğənni başqa xalqların mahnılarını da sevə-sevə oxumuşdur. O, Şubert, Şuman, Qriq, Brams, Qlinka, Rubenşteyn, Çaykovski, Rimski-Korsakov, Qliyer kimi görkəmli Avropa və rus klassik bəstəkarlarının vokal musiqisini də öz repertuarına daxil etmişdi. Ömrünün çox hissəsini musiqiyə həsr etmiş Şövkət Məmmədova 1948-ci ilə qədər Azərbaycan Opera Teatrında işləmişdir. Onun həyat yoluna nəzər salanda təəccüblənməyə bilmirsən. Azərbaycan musiqi sənətinin bir çox sahələrində o birincilər sırasında dayanıb. Onun təşəbbüsü ilə Bakıda ilk Teatr Texnikumu yaradılıb. Bu Yaxın Şərqdə ilk teatr, ilk təhsil ocağı idi. Şövkət xanımın bir müddət direktorluq etdiyi bu texnikumun ilk buraxılışı 1926-cı ildə olub və ilk qadın məzunu isə unudulmaz Fatma Qədri idi. Azərbaycanda ilk not nəşriyyatı da Şövkət Məmmədovanın təşəbbüsü ilə yaradılmışdır. Burada Ü. Hacıbəylinin, M. Maqomayevin redaktəsi və tərtibi ilə Azərbaycan xalq mahnıları nəşr olunurdu. İndiki Teatr Xadimləri İttifaqı da ilk dəfə Azərbaycan Teatr Cəmiyyəti kimi məhz Şövkət xanım tərəfindən yaradılmış və ilk direktoru da sənətkarın özü olmuşdur. O, ilk azərbaycanlı müğənnidir ki, 1925-ci ildə Fransada səsi yazılmış valı buraxılmışdır. Şövkət xanım bütün ömrü boyu sənətin müxtəlif sahələrində nə isə bir iş görmək arzusu ilə yanıb. Müxtəlif illərdə musiqi folklorumuzun toplanmasında iştirak eləyib. Bu sahədəki işlərinə görə hətta Parisə də gedib. Bir həqiqət də var ki, hansı sahədə çalışırsa çalışsın, Ş. Məmmədova həmişə opera solisti olaraq qalırdı. O, musiqisiz yaşaya bilmirdi. Müxtəlif operalarda yaratdığı obrazlar içərisində Rossininin "Sevilya bərbəri"ndəki Rozina partiyası üzərində uzun müddət işləmiş, sərf etdiyi əmək boşa getməmiş, obrazın yüksək təcəssümünə nail olaraq tamaşaçıların qəlbində unudulmaz iz buraxmışdı. Rozinanın nikbin hisslərlə zəngin və çılğın aləminə Şövkət Məmmədovanın cənub hərarəti rəngarəng çalarlar gətirirdi. Rozinanın gah şıltaq, gah çılğın, gah qüssəli, gah da utancaqlığı heyrətamiz vokal ifaçılığında necə də əlvan və yaddaqalan idi. "Gecə sakitliyində" kovatinasını ifa edərkən tamaşaçılar vəcdə gəlirdilər. O, Rozina rolunun Azərbaycan dilində ilk və həm də əvəzsiz ifaçısı idi. Delibin "Lakme" operasında Lakme rolunu da Şövkət Məmmədova özünəməxsus orijinal və parlaq boyalarla yaratmışdır. Bu opera Şərq mövzusunda olduğundan müğənninin ürəyinə daha çox yatır, ana dilində səsləndirməkdən böyük zövq alırdı. Lakmenin zəngin daxili dünyasının, nəcib hisslərinin ifadəsi olan "Beşik nəğməsi", "Ey uca Durla" kimi müqəddəslərə müraciət Şövkət xanımın ifasında daha təsirli səslənirdi. Müğənninin vokal ifaçılığı heç zaman obrazın həyat həqiqətini, incəliyini üstələmir, əksinə ifaçılıqla səhnə həyəcanlarının vəhdətinə çevrilirdi. Operanın əsas partiyalarından olan "Zənglərlə ariyanın" ifasında bu özünü daha çox büruzə verirdi. Şövkət xanım tamaşaçını təkcə səsi ilə deyil, obrazın daxili aləmini, xarakterini ustalıqla açması ilə də heyrətə gətirirdi. Onun yaradıcılığında düşüncə ilə duyğu vəhdət təşkil edirdi. Dünya opera teatrları repertuarının fəxri olan "Riqoletta" operasında Cilda obrazı lirik - koloritli soprano səsli müğənnilərin qu nəğməsi hesab olunur. Hələ gəncliyində Cildanın partiyasını məşhur italyan müğənnisi Aida Qonzaqanın ifasında heyranlıqla dinləyən Şövkət xanım, bu rolda görkəmli italyan müğənnisi Totti del Monte və Qali Kurçinin ifasını da eşitdikdən sonra öz Cildasını yaratmağa başlayır. İstər ariya, istərsə də duet və reçitativlərində Şövkət xanım əvəzedilməz və parlaq səhnə təcəssümü yaratmağa nail olmuşdur. Cilda ilə Riqollettanın duetinin kulminasiya nöqtəsi Cildanın "Bilirəm ki, sizi xoşbəxt edərəm" sözləri ilə başlayan hissəsidir. Cildanın ötəri kədərini yüngül bir qüssə əvəz edir və ardınca təbəssüm və pıçıltılı replikalar gəlir. Şövkət xanım bu çətin və mürəkkəb epizodu elə təmiz, rəvan səslə ifa edir ki, tamaşaçı uzun müddət bu sehrli anların təsiri altında qalır. Şövkət xanımın ifasını eşidənlər bu səhnəni yaddaşlarından silə bilməyiblər. Cildanın ariyası azərbaycanlı müğənninin ən böyük nailiyyəti idi. O bu ariyanı rəngbərəng səs qammaları ilə ifa edirdi. Onun ifasının sehrinə təkcə adi tamaşaçılar deyil, böyük sənətkarlar da düşürdü. Dahi Niyazi deyirdi: "Yəqin ki, indiki nəslin nümayəndələri Şövkət xanım Məmmədovanın vokal ifaçılığı ilə yaxşı tanış deyillər. Amma mən böyük istedad sahibi olan bu müğənninin yaradıcılığını həmişə sevib izləmişəm. O, orijinal müğənni, əsl vokalçıdır. Şövkət xanım vokal sənətinin Avropa üsullarını Azərbaycan milli oxuma xüsusiyyətləri ilə məharətlə birləşdirməyə nail olan sənətkarlardandır. Mən bu istedadlı sənətkarı dəfələrlə eşitmişəm. Açığını etiraf edim ki, hər dəfə də bu qeyri-adi istedad sahibinin ifaçılığı məni sehrləyib." Dünya şöhrətli müğənni Rəşid Behbudov isə öz duyğularını belə ifadə etmişdir: "Şövkət xanımı mən Azərbaycan opera teatrı səhnəsinə gələn ilk qadın müğənni kimi tanıyıram. İtaliya və Kiyevdə mükəmməl musiqi təhsili almış bu müğənni ilk gündən Azərbaycan musiqisinin ağırlığını çiynində daşımışdır. Onun gözəl ifaçılıq manerası oxuyanlarımız üçün örnək olmuşdur." Elə sənət adamları var ki, onlar bir yerdə doğulur, orada boya-başa çatır və yaradıcılıqları, həyatları bir məkanla bağlı olur. Ancaq Şövkət Məmmədovanın tərcümeyi-halı ilə tanış olanda gərək Tiflisdən tutmuş İtaliyaya, Kiyevə qədər dolanaq, Bakıda qərar tutaq. Tiflisdə doğulan, İtaliyada, Rusiya və Ukraynada təhsil alan, Bakıda ömrünü başa vuran bu sənətkarın həyatı qədər yaradıcılığı da mürəkkəb və rəngarəngdir. Şövkət xanım həm də gözəl təşkilatçı və fəal ictimaiyyətçi idi. O 1923-cü ildən özünün təşəbbüsü ilə yaradılan Azərbaycan Teatr Texnikumunun ilk direktoru olmuşdur. 1939-cu ildən Opera Teatrının direktoru vəzifəsində çalışan Ş. Məmmədova altı il sonra özünün təşəbbüsü ilə yaradılan Azərbaycan Teatr Cəmiyyətinin ilk sədri olur. Müəllimlik fəaliyyətinə də elə həmin illərdən başlamışdır. Ş. Məmmədova konservatoriyanın vokal kafedrasının müdiri və vokal fakültəsinin dekanı kimi milli kadrların yetişməsində böyük xidmətlər göstərmişdir. O 1949-cu ildən konservatoriyanın professoru idi. SSRİ xalq artistləri F. Əhmədova, M. Maqomayev, V. Kərimov, A. Əliyeva, RSFSR xalq artsiti L. Platonova, Ukrayna SSR xalq artisti C. Koçarova, Tacikistan SSR xalq artisti O. Orifov, Stanislavski və Nemiroviç - Dançenko adına Moskva Teatrlarının solistləri M. Karlova, L. Şerbaçova, Azərbaycan müğənniləri A. İbrahimova, Tahirə Mirzəyeva kimi ifaçılar Şövkət xanımın tələbələri olmuş, vokal ifaçılığının sirrlərini ondan öyrənmişlər. Mülayim, gözəl xasiyyətli olduğu üçün ondan yaxşı dost tapmazdın. O dostluqda çox sədaqətli və fədakar idi. Rus ifaçılıq sənətinin görkəmli nümayəndələri L. Sobina və A. Nejdanova ilə Şövkət xanım ailəvi dost idilər. V. Gess, S. Stolerman, A. Klibson və başqaları ilə yaradıcılıq dostluğu saxlayırdı. Dahi müğənni Bülbüllə hələ İtaliyada təhsil aldığı illərdən mehriban dost idilər. Bu dostluq "Şahsənəm" və "Nərgiz" operalarının uğur qazanmasında əsas amillərdən olmuşdur. Məşhur bəstəkar Qliyerlə yaradıcılıq dostluğundan bəhrələnən də təkcə Şövkət xanım deyildi. Qliyer "Şahsənəm" operası üzərində işləyərkən bir sıra çətinliklərlə üzləşmişdir. Bəstəkarın əlində heç bir musiqi materialı yox idi. Şövkət xanım milli musiqi parçalarının araşdırılmasında və operada yerli-yerində istifadə olunmasında Qliyerə yaxından köməklik göstərib. Məhz Şövkət xanımın səyi nəticəsində belə gözəl bir opera yaranıb. Yaşadığı illərdə Ş. Məmmədova bir müğənni, müəllim, əsl ustad kimi opera sənətimizin inkişafında misilsiz rol oynamışdır. O hələ uşaq yaşlarından hər yerdə Azərbaycan musiqisinin, əsrarəngiz xalq mahnılarımızın gözəl tərənnümçüsü kimi ad qazanmışdı. Bütün həyatı və yaradıcılığı həqiqi vətəndaşlığın gözəl nümunəsi olan sənət fədaisi Ş. Məmmədova yazmışdır: "Bütün həyatım boyu Azərbaycan musiqisi, Azərbaycan səhnəsi və mədəniyyəti üçün əlimdən gələni etməyə çalışmışam. Mən həmişə bu sənətin özünəməxsusluğunun və təkrarolunmazlığının qədrini bilmişəm". Vətənini sevən, sənətin qədrini bilən sənətkara qədirbilən xalqı həmişə böyük hörmət və etimad göstərmişdir. İlk azərbaycanlı qadın SSRİ xalq artisti olan Ş.Məmmədova 4 çağırış Ali Sovetin deputatı olmuşdur. Xalqın səsini təkcə səhnədə deyil, yüksək tribunada da eşitdirməyə nail olmuşdur. Hazırda Milli Konservatoriyanın vokal studiyası ölməz sənətkarın adını daşıyır. Bu studiyada oxuyan, təhsil alan hər bir gənc unudulmaz müğənninin adına və sənətinə ehtiram bəsləyir, ecazkar sənətin sirrlərini öyrənməklə Şövkət sənətindən hələ də bəhrələnirlər. Əsl sənət kimi, sənətkar da ölməzdir, əbədidir. Təkcə yaşadığı dövrün deyil, bütün dövrlərin sənətkarı, sönməyən, əbədi ulduzu olmaq hər kəsə nəsib olan xoşbəxtlik deyil.
|
|