|
1923-cü ilin yanvarından “Maarif və mədəniyyət” adı ilə nəşrə başlayan bugünkü “Azərbaycan” jurnalının artıq 85 yaşı tamam olur. Beş il öncə jurnalın 80 illik yubileyini çox geniş və təntənəli şəkildə qeyd etdik. Və o zaman Azərbaycan Respublikasının Prezidenti, ədəbiyyatımızın böyük dostu Heydər Əliyev “ədəbiyyat tariximiz üçün mühüm hadisə olan yubiley münasibətilə” jurnalımızın əməkdaşlarını təbrik etdi, bizə “cansağlığı, xoşbəxtlik və yeni yaradıcılıq uğurları” dilədi. Həmin məktubunda o, çox yığcam, cəmi bir neçə cümlə ilə “Azərbaycan” jurnalının 80 illik fəaliyyətini yüksək dəqiqliklə ümumiləşdirmiş, jurnalın məqsəd və vəzifələrini məharətlə mənalandırmışdı. O yazırdı: “Müasir və klassik Azərbaycan ədəbiyyatına əsas yer verən jurnal, eyni zamanda, Azərbaycan oxucusunu dünya ədəbiyyatının qiymətli nümayəndələri ilə müntəzəm olaraq tanış etmişdir. Onun səhifələrində ədəbi prosesi əks etdirən tənqidi yazılar, elmi araşdırmalar, publisistika və incəsənətə dair materiallar da geniş yer tutmuşdur. Bütün bunlar “Azərbaycan” jurnalını yarandığı gündən ədəbiyyatımızın güzgüsünə çevirmişdir” (kursiv mənimdir - İ.Q.). Bəli, hər bir ədəbi dərgi kimi “Azərbaycan jurnalı da ədəbiyyatın güzgüsüdür. Biz bu güzgünü küncdə-bucaqda xırıldayan xəstə yazılara sarı yox, ədəbiyyatın magistral yoluna, sağlam təfəkkürün, sağlam yazıçı təxəyyülünün məhsulu olan ədəbi nümunələrə tərəf tuturuq; bu cür əsərləri, belə ədəbiyyatı jurnalımızda əks etdirməyə çalışırıq. Əlbəttə, bəziləri kimi lovğalıq edib, buna yüzə-yüz nail olduğumuzu deyə bilmərəm. Amma, hər halda, buna cəhd edirik. Mən “Azərbaycan” jurnalının baş redaktoru kimi dəfələrlə demişəm və bir daha təkrar edirəm: bizim jurnal yaşlı, gənc - fərqi yoxdur, əsasən Azərbaycan yazıçılarının - Azərbaycan şair və nasirlərinin, dramaturq, publisist, tənqidçi və ədəbiyyatşünaslarının doğma ocağıdır. Bunu xüsusi nəzərə çarpdırmaqda məqsədim nədir? Məqsədim xoşagəlməz bir məsələyə aydınlıq gətirməkdir. Fəal ədəbi qüvvələri tanıyanlar və “Azərbaycan” jurnalını müntəzəm izləyənlər yaxşı bilirlər ki, bu gün Azərbaycan nasirlərinin 90, şairlərinin 80 faizi, yəni çox böyük əksəriyyəti bu jurnalda çap olunur. Onların da bəziləri, ələlxüsus elə də böyük bir istedadı olmayanlar, əlbəttə, özlərini nəzərdə tutmadan, jurnaldakı yazılara ağız büzürlər.Büzsünlər, nə deyirəm, bu onların öz işidir. Amma bilsinlər ki, başqaları da onlara ağız büzürlər. Ay mənim əziz qardaşlarım, əslində, Siz özünüz özünüzə, nəticə etibarı ilə, ədəbiyyatımıza ağız büzürsünüz. Rəhmətlik Mirzə Ələkbər Sabir yada düşür bu yerdə: “...Niyə bəs böylə bərəldirsən, a qare, gözünü, Yoxsa bu ayinədə əyri görürsən özünü?” Birdəfəlik bilmək lazımdır, biz - buyuq, necə varıqsa, eləyik. Vallah, billah, inanın mənə, bəzi xırda-para eyiblərimizi çıxmaq şərti ilə (kimin eybi yoxdur ki, Məşədi İbad demişkən, hərənin bir eybi var), bir o qədər də pis deyilik. Elə götürək şeirimizi: bu gün bizdə beş, bəlkə də on şair adı çəkmək olar ki, dünyanın istənilən qitəsində, istənilən ölkəsində belə şairlərlə fəxr edir, onları milli sərvət kimi qızıldan, almazdan, neftdən üstün tuturlar. Bəli, onlardan bəziləri müəyyən müddət, görürsən ki, susurlar, az yazırlar; bu çox təbii bir haldır. İstedadlı şairlər vulkanlara bənzəyirlər, onlar da fasilələrlə püskürürlər. Bu mənada, bizdə keçən əsrin 60-70-ci illərində ədəbiyyata gəlmiş elə şairlər var ki, yaradıcılıq potensialları hələ də tükənməyib. Nisbətən gənc və orta nəslə mənsub şairlər arasında da redaksiyamızda yolları səbirsizliklə gözlənilən istedadlar var. Çox deyil, amma var. Bununla belə, poeziyamızla bağlı bir sıra ciddi problemlər bizi çox narahat edir. Əvvəla, şeirə olan axın; indiyə kimi heç zaman belə bir axın olmamışdır. Mən deyərdim ki, bu axın hətta epidemiya səviyyəsindədir. Ən qorxulusu da odur ki, bugünkü qəzet və jurnal bolluğunda, nəşriyyatların pul ardınca qaçıb sənətdə səviyyə məsələsinə qətiyyən fikir vermədən, kimin gəldi (təki pulunu versin) şeirlər kitabını buraxdığı bir şəraitdə bu dəhşətli xəstəliyin qarşısını almaq çox çətindir. İkinci problem, intellektin aşağı olmasıdır. Hətta orta əsrlərdə belə, şeiri dövrün, zamanın ən savadlı, elmli, ziyalı insanları yazarmışlar. Əksəriyyəti də bir yox, bir neçə elmdən xəbərdar olmuş, yaşadıqları cəmiyyətin müdrikləri, filosofları sayılmışlar. Elmsiz, səviyyəsiz şeir oxucuya nə verə bilər? Heç nə. Dahi Azərbaycan şairi Məhəmməd Füzuli bu xüsusda türkcə divanının dibaçəsində çox gözəl demişdir: “Elmsiz şeir əsası yox divar kimidir, əsası yox divar qayətdə bietibar olur”. Hələ XVI əsrdə böyük ustad şeirə belə bir meyarla yanaşmışsa, XXI əsrdə biz bu meyardan imtinamı etməliyik?! Özü də intellektual şeir yalnız elita üçün yox, bütün insanlarçün yazılmalıdır. Poeziyanın işığından hamıya pay düşməlidir. Şeirin dili ilə xalqı daha tez maarifləndirmək, ziyalandırmaq mümkündür. Üçüncü problem isə, kor-koranə təqlidçilikdir. Bəziləri müasir görünmək xatirinə Qərb poeziyasında mövcud olan müəyyən bir meylin, hadisənin mahiyyətinə varmadan, hardan, nədən qaynaqlandığını, hansı bünövrəyə söykəndiyini öyrənmədən, bilmədən onu Azərbaycan şeirinə gətirmək istəyirlər. Dünyadan öyrənmək yaxşıdır və hətta vacibdir; atalar boş-boşuna deməyiblər ki, dünya gör-götür dünyasıdır. Amma nəyi öyrənmək, nəyi gətirmək? Bunu bilmək lazımdır. Məsələn, Avropa şeirində elə meyllər ola bilər və var ki, onlar niderland, fransız və yaxud çex, ingilis dillərinin kökündən qaynaqlanır və ona görə də bu xalqların obrazlı təfəkkür tipinə doğmadır. Yəni, toxumu əkirsən - cücərir. Bizdə isə cücərmir. Bizim obrazlı təfəkkür tipimizə yaddır. Əlbəttə, şair olan kəs axtarmalıdır, yeniləşməyə cəhd etməlidir. Şübhəsiz. Amma alınmırsa, deməli, bu yoldan çəkinmək lazımdır. Biz “Azərbaycan” jurnalında dəfələrlə belə eksperimentlərə yer vermişik. Hətta ayrı-ayrı şair və yazıçılarçün bir neçə dəfə imkan yaratmışıq. Nəticəsi olmayanda, həmin müəlliflərə demişik: “bitdi!” Təəssüf ki, onlar bəzən başa düşmək istəmirlər ki, eksperiment ona görə eksperimentdir ki, mənfi nəticənin özündən də bir nəticə çıxarasan. Ümumiyyətlə, poeziyamızda bu gün müzakirəyə ehtiyacı olan problemlər çoxdur və zənnimizcə, lap yaxın zamanlarda geniş bir yaradıcılıq müşavirəsi keçirmək çox yerinə düşər. Poeziya haqqında qısaca bunları deməyi vacib bildim. İndi görək nəsrdə vəziyyət necədir? Mən artıq 32 ildir ki, “Azərbaycan” jurnalında çalışıram. 20-30 il əvvəl redaksiyamızın “portfel”ində o qədər povest, roman olurdu ki, yazıçılarımız bəyənilmiş əsərlərinin nəşri üçün il yarım - iki il növbə gözləməli olurdular. Hekayə bolluğu hekayə axını mövzusunda müzakirə açmaq zərurətini doğurmuşdu... Yeri gəlmişkən, xatırladım ki, o zaman Yazıçılar Birliyinin 450-500 üzvü vardı. Bu gün isə Birliyin üzvlərinin sayı 1500-ü keçsə də, “portfel”də o illərdəkinin beşdə biri qədər əsər yoxdur. Bu - məsələnin kəmiyyət tərəfi. Yeri gəlmişkən, kəmiyyətlə bağlı daha bir cəhəti nəzərə çatdırmaq istərdim. İldə 12 sayı çıxan jurnalımızın hər sayı üçün ən azı 10-11 çap vərəqi nəsr əsəri lazımdır. Bu, təxminən bir ildə 120-130 çap vərəqi edir. Azərbaycanda isə ildə bunun yarısı qədər də, əla demirəm, heç orta səviyyəli nəsr yazılmır. Bu fakta da diqqət yetirilməsini istərdik. Kimsə etiraz edib deyə bilər ki, sənətdən söhbət gedən yerdə quru rəqəmləri xatırlatmağa ehtiyac varmı? Bəli, var. İndiki halda bu rəqəmlər bir çox mətləblərə aydınlıq gətirir... İndi isə nəsr aləmində baş verənlər barədə bir neçə kəlmə: Əvvəlcə gəlin bir qədər - təxminən 40-45 il geri qayıdaq; bu çox vacibdir. Ədəbi ictimaiyyətin qəti qənaətinə görə - və bu həqiqətən də belədir - XX əsrin 60-cı illəri Azərbaycan ədəbiyyatının, o cümlədən də nəsrinin, belə demək mümkünsə, intibah mərhələsinin başlanğıcı hesab olunur. Bu dövrdə ədəbiyyata bir çox istedadlı gənclər gəldilər və öz gəlişləri ilə ədəbiyyatımıza yeni bir ruh gətirdilər. Maraqlıdır ki, yaşlı nəslin bəzi nümayəndələri də məhz o illərdə olduqca dəyərli, cəsarətli əsərlər yazdılar. 70-80-ci illərdə bu yüksəliş davam etdi, Azərbaycan şeiri kimi, Azərbaycan nəsri də ölkəmizin sərhədlərini aşdı. Lakin təəssüf ki, müstəqillik qazandıqdan sonra, 90-cı illərin əvvəllərində ədəbiyyatımız, boksçuların dili ilə desək, nokdaun vəziyyətinə düşdü; durğunluq mərhələsi başlandı. Nə yaxşı ki, bu böhran uzun sürmədi, artıq 90-cı illərin axırlarında Azərbaycan nəsrində yeni imzalar görünməyə başladı və “altmışıncılar” da hərəkətə gəldilər. Dünənki “altmışıncılar” bu gün artıq ustad sənətkarlardırlar. Amma təəssüf ki, az yazırlar. Onların ardınca gələn nəsillər, xüsusilə “doxsanıncılar” fəaldırlar. Bəziləri hətta həddindən artıq fəaldırlar; qısa müddətdə bütün ədəbi fəzanı qucmaq istəyirlər. Bu isə çox təhlükəlidir, büdrəyib, qazandıqlarını da itirə bilərlər. Sənət, xüsusilə söz sənəti tələskənliyi sevmir. Ədəbi fəzada layiqli yer tutmaqçün sözlə zərgər dəqiqliyi ilə işləməyin cəhənnəm əzabına qatlaşmağı bacarmaq lazımdır. Bu iradım potensialı olan bəzi istedadlı nasirlərədir; ad çəkməsəm də, özləri yəqin ki, hər şeyi başa düşdülər. Nəsrdən söz düşmüşkən, bir qəribə qənaətimi də sizlərlə bölüşmək istərdim. Nəsr sahəsindəki əsər qıtlığı bizi nə qədər təngitsə də, mən nəsrimizin sabahına görə nikbinəm. Çünki nəsrə axın yoxdur. Bu isə, çox yaxşıdır.
Bəs ədəbi tənqiddə nə baş verir? Təəssüf, çox təəssüf ki, fəallığa doğru elə bir tərpəniş, hərəkət yoxdur: uzun illərdən bəri davam edən süstlük, ədəbi prosesə qarşı biganəlik, etinasızlıq... Tək-tək istisnaları çıxmaq şərti ilə, təhlil edən, düşünüb düşündürən kəsərli məqalələr, ümumən ədəbiyyatımız və ayrı-ayrı yazıçılarımız haqqında ədalətli fikir, doğru, qərəzsiz söz hələ də yazılmır. Çox qəribədir, tənqidçilik iddiasında olanlar, özünü tənqidçi sayanlar çoxdur, ortaya yazı qoyanlar isə yoxdur və ya çox azdır. Bir də ki, “mən tənqidçiyəm” demək üçün ən azı ədəbi prosesi diqqətlə izləmək, oxumaq lazımdır. Bizdə isə bu işi sevən çox azdır. Yazıçılarımızın çoxu yalnız öz yazdıqlarını oxuyur, həmkarlarının yaradıcılıqlarından bixəbərdirlər. Apardığım müşahidələrə əsasən deyə bilərəm ki, bir çoxları hətta ədəbi qəzet və jurnalları belə alıb oxumurlar. Yalnız öz yazıları çıxanda redaksiyalara gedib nüsxə istəyirlər. Bu cür ədəbiyyat adamı olmaq olmaz. O ki qaldı jurnalın 85 illik yubileyinə... Bilirsiz, son vaxtlar bu yubileylər dönüb lap qaravəllilərə. Görürsən ki, biri qəzetinin və ya jurnalının 2 yaşını, o biri 4, digəri 7 yaşını bayram eləyir. Təriflər, alqışlar yarpaq kimi tökülür. A başınıza dönüm, biz bayramsayağı bəzənib-düzənib yerli-yersiz yubileylər, təqdimatlar keçirə-keçirə, biri-birimizi tərifləyə-tərifləyə ciddi olmağı, qüsurlarımız haqqında söz eşitməyi yadırğamışıq. Gəlin yubileylər əvəzinə ciddi yaradıcılıq konfransları keçirək, kimdənsə gərəkli bir söz eşidək. Yubileylər Nizamiyə, Füzuliyə başqa korifeylərimizə yaraşır. Amma heç onlara hər beş ildən bir yubiley keçirilmir. Hələlik bu qədər.
|
|