|
Onun tərcümeyi-halında əmək fəaliyyətinin Bakıda, fəhləlikdən başlandığı yazılıb. Şərur rayonunun Danyeri (keçmiş Danzik) kəndində, Əkbər müəllimin ailəsində dünyaya gələn İsa Həbibov burada səkkizinci sinfi, Ulya-Noraşendəsə orta məktəbi bitirib. Bir il fəhləlikdən sonra APİ-nin Naxçıvan filialının filologiya fakültəsinə daxil olub, 1971-ci ildə institutu fərqlənmə diplomu ilə bitirib. Bundan sonra İsa Həbibovdan İsa Həbibbəyliyə doğru böyük bir yolun başlanğıcı qoyulub. Mən niyə yazının əvvəlində onun tərcümeyi-halının, ömürlüyünün bir ilini, fəhləliyini xatırladım? Fəhləlik, məncə, dünyada ən şərəfli, alın təri və halallıqla yaşanan bir peşədir. Amma bu peşəni yalnız fiziki işlə məhdudlaşdırmaq olmaz. Öz sənətində bütün ömrü boyu çalışqanlığı, əzmkarlığı ilə seçilən hər bir insana, ələlxüsus, alimə, tədqiqatçıya da fəhlə demək qəbahət olmaz. İsa Həbibbəylinin təxminən 35 illik tədqiqatçı ömrünə nəzər yetirdikdə, heyrətini gizlədə bilmirsən və burada hansı sözü (istər fəhlə, istər cəfakeş, istərsə də fanatik) işlətsən, yerinə düşür. İsa Həbibbəyli irili-xırdalı əllidən artıq kitab müəllifidir. Bu kitabların az bir hissəsi monoqrafiyadır, böyük qismi isə kiçik həcmli tədqiqat işləri və tərtib etdiyi kitablardır. Mətbuatda, qəzet və jurnallarda çap etdirdiyi məqalələrinin sayı isə beş yüzü keçib. Özü də bu kitabların bir qismi İranda və Türkiyədə çap olunmuşdur. O, Naxçıvan Dövlət Universitetinin rektorudur və təsəvvür edin ki, bu çətin və son dərəcə məsuliyyətli vəzifə insandan necə səbr, dözüm və hər şeydən əvvəl, bacarıq tələb edir. O, MEA-nın həqiqi üzvüdür, Milli Məclisin deputatıdır. Amma bütün bunlarla yanaşı, heç vaxt yazı masasından ayrılmır. «Romantik lirikanın imkanları» (1984), «Ədəbiyyat nəzəriyyəsi» (1985), «Cəlil Məmmədquluzadə» (1987), «XX əsr Azərbaycan yazıçıları» (1992), «Zamanın dühası» (1993), «Azərbaycan tarixində Naxçıvan» (1996), «Cəlil Məmmədquluzadə: mühiti və müasirləri» (1997), «Xalq şairi Məmməd Araz» (1999), «Ustad Məmmədhüseyn Şəhriyar» (1999), nəhayət, «Ədəbi-tarixi yaddaş və müasirlik» (2007). Elə güman edirəm ki, adlarını çəkdiyim bu kitablar İsa Həbibbəylini görkəmli bir tədqiqatçı kimi tanıtmağa bəs edər. İstəyirəm, bu yazıda İsa Həbibbəylini bir alim-tədqiqatçı kimi səciyyələndirim, onun Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığına hansı töhfələr bəxş etdiyini açıqlayım. O, elmdə adi, sıravi bir şəxs deyil, cığır açan, bu cığırı YOLa çevirən bir tədqiqatçıdır. İsa Həbibbəyli klassik Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığının son, yeni Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığının ilk nümayəndələrindəndir. Klassik Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığı deyəndə mən F.B.Köçərlidən başlanan böyük bir yolu nəzərdə tuturam. O yolda ədəbiyyat tarixçiliyimizin təməl daşları qoyulub, klassik ədəbiyyatımızın müxtəlif problemləri öz elmi həllini tapıb. Klassik düşüncə tərzi ədəbiyyatımızın keçdiyi tarixi yolu mümkün qədər doğru-dürüst əks etdirməyə yönəlmişdi və M.Arif, H.Araslı, M.Cəlal, M.Cəfər, Əli Sultanlı, M.H.Təhmasib, Ə.Mirəhmədov, Ə.Ə.Səidzadə, K.Talıbzadə, C.Xəndan, M.Rəfili, Abbas Zamanov, B.Nəbiyev, Xeyrulla Məmmədov, Kamran Məmmədov kimi qüdrətli ədəbiyyat pleyadasının gördüyü işi mədəni sərvətimizin tərkib hissəsi kimi dəyərləndirmək lazımdır. Və İsa Həbibbəyli həmin ənənəvi, amma heç vaxt köhnəlməyən yolda inamlı addımlar atdı. Ədəbiyyat tarixini şəxsiyyətlərin üzərində quran klassik düşüncə tərzi İsanın əksər yazılarının qayəsini müəyyənləşdirir. Gəlin, onun bir çox məqalələrinin adlarına diqqət yetirək: «Nizami Gəncəvi: Azərbaycandan dünyaya», «Ustad Mirzə Cəlil Məmmədquluzadə», «Mirzə Ələkbər Sabirimiz», «Məhəmməd Tağı Sidqinin həyatı və ədəbi-pedaqoji fəaliyyəti», «Hüseyn Cavid və sənəti», «Ustad Məhəmmədhüseyn Şəhriyar» və s. Ədəbiyyat tarixini şəxsiyyətlərin yaradıcılığı fonunda izləyib qiymətləndirmək prinsipi İsanın çağdaş ədəbiyyatla bağlı məqalələrində də davam edir. Əgər belə demək mümkünsə, İsa da ustadları kimi xüsusidən ümumiyə doğru gedir. Bu prosesdə ədəbiyyatın ayrı-ayrı problemləri də öz əksini tapır. Tutaq ki, Mirzə Cəlildən danışırsa, tənqidi realizm, Caviddən söz açırsa, romantizm problemləri də həmin yazılarda tədqiqatçıya öz elmi-nəzəri baxışlarını şərh eləməyə stimul yaradır. Öncə qeyd etdim ki, İsa Həbibbəyli yeni Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığının ilk nümayəndələrindəndir. Mən bu sıraya artıq görkəmli ədəbiyyatşünaslar kimi tanınan Nizaməddin Şəmsizadənin, Vilayət Quliyevin, Nizami Cəfərovun, Şirindil Alışanovun və Hüseyn Həşimlinin də adlarını əlavə edirəm. Məlum məsələdir ki, elm daim inkişaf edir, klassik düşüncə tərzi özü də yeniləşir və bu mənada ədəbiyyatşünaslıq elmi yeni dəyərlər kəsb edir, onun ədəbiyyata münasibətində yeni ölçülər və meyarlar meydana gəlir. İsa Həbibbəylinin bir çox yazılarında mövzuya, problemə, ədəbi şəxsiyyətlərin yaradıcılığına yanaşma prinsipləri tamam yenidir. Məsələn, onun doktorluq dissertasiyası - «Cəlil Məmmədquluzadə: mühiti və müasirləri» öz yeniliyilə diqqəti cəlb edir. Yenilik ondan ibarətdir ki, Mirzə Cəlil haqqında əvvəlki tədqiqatlardan fərqli olaraq, burada faktlar, sənəd həqiqətləri statistik göstərici deyil, elmi dürüstlük səviyyəsinə çatır. İsa Mirzə Cəlilin həyatı və müasirləri ilə bağlı bütün müəmmalara tam aydınlıq gətirir. İsada faktlarla davranmaq, onlara həqiqət pasportu bəxş etmək məntiqi çox güclüdür. Belə bir cəhəti də qeyd edim ki, İsa Həbibbəylidə müəyyən bir problemin elmi-nəzəri-metodoloji həlli üçün açar rolunu oynayan xüsusi düsturlar var. Məsələn, onun «Zəlimxan Yaqub sənətinin poetik özünəməxsusluğu» və «Azərbaycan elmində Məmməd Cəfər məktəbi» məqalələrində bu özünəməxsusluqlar bütün komponentləri ilə təqdim olunur. İ.Həbibbəyli ədəbi portret janrında işləməyi çox sevir. Onun hələlik sonuncu kitabı olan «Ədəbi-tarixi yaddaş və müasirlik» qalın cildli məqalələr toplusunun əksəriyyətini ədəbi portretlər təşkil edir. Bir yazıda hər hansı bir sənətkarın keçdiyi yaradıcılıq yolunu, sənətkarın müasir ədəbiyyatımızda tutduğu mövqeyi obyektiv təhlil əsasında ümumiləşdirə bilmək bacarığı portret yazıların başlıca məziyyətidir. Bu yazılar həm də ali məktəb tələbələrinin «Müasir ədəbiyyat kursu» üçün düşünülüb. «Ədəbiyyatımızın Anar zirvəsi», «Böyük yazıçı düşüncəsinin qoşa qanadları», «Əylisdən Əkrəm Əylisliyəcən», «Xalq yazıçısı Hüseyn İbrahimov», «Xalq şairi Sabir Rüstəmxanlı», «Abbas Zamanov dünyası», «Akademik Bəkir Nəbiyev və elmimizin Bəkirnaməsi», «Kamran Dadaşoğlu, həyatda mərdlik, elmdə fədakarlıq» və s. yazıları oxuyandan sonra sənin üçün qaranlıq nöqtə qalmır. O, tutaq ki, Anarı, yaxud Elçini təqdim edəndə onların bütün yaradıcılığını təhlil etməyi qarşısına məqsəd qoymur, Anarın və Elçinin özünəməxsusluğunu, bir yazıçı kimi fərdi və daha çox fərqli yazı tərzini, həyata, gerçəkliyə orijinal yanaşma tərzini nəzərə çarpdırır. İsa yazanda ki: «Əylis kəndi Əkrəm Əylislinin, yazıçının əsərləri isə Əylisin-Buzbulağın güzgüsüdür. Əkrəm Əylisli də, Əylis də -Buzbulaq da geniş mənada Azərbaycan milli varlığının və ədəbiyyatın hadisəsidir»-bu fikir öz həllini həmin məqalədəcə tapır. Yaxud: «Xalq şairi Səməd Vurğunun ata ocağının odunu, istisini, ənənələrini isə Vaqif Səmədoğlu ləyaqətlə qoruyub yaşadır» - bu mülahizə də mətndə havaya atılan güllə təsiri bağışlamır, Vaqif Səmədoğlu ilə Səməd Vurğun poetik bağlılığını açıqlaya bilir. Bir sözlə, İsa Həbibbəylli haqqında söz açdığı bədii təfəkkür sahibinin, elm fədaisinin ədəbi obrazını yarada bilir. İsa Həbibbəyli çox geniş mənada düşünən ədəbiyyatşünasdır. Onun əsas mövzusu - şah problemi Mirzə Cəlil yaradıcılığı olsa da, ədəbiyyat tarixinin bütün dövrlərini və inkişaf mərhələlərini əhatə edən tədqiqat əsərləri vardır. Təfsilata varmadan deyə bilərəm ki, İsanın bütün əsərlərini yan-yana, sıraya düzsək, «Azərbaycan ədəbiyyatı tarixi: klassik və müasir dövr» adlı çox sanballı bir ədəbiyyat tarixi dərsliyinin ərsəyə gəldiyini görərik. Rəhmətlik Əkrəm Cəfər bir söhbətində deyirdi ki, klassik ədəbiyyatı tədqiq edən ədəbiyyatşünasların içərisində elələri var ki, onlar Sabirdə dirənirlər, üzübəri gələ bilmirlər, müasir dövrün ədəbiyyatını tədqiq edənlər isə Sabirdən o yana boylana bilmirlər. Əsl ədəbiyyatşünas-tənqidçi ədəbiyyatı bütöv bilməlidir. Hələ öz ədəbiyyatımız bir yana, o, dünya və Şərq ədəbiyyatını da mükəmməl bilməlidir. Ustadın bu sözlərinə haqq qazandırıram və bu bütövlüyü mən akademik İsa Həbibbəylinin elmi fəaliyyətində tam dolğunluğu ilə izləyirəm. Əlbəttə, heç bir ədəbiyyat tarixçisi və tənqidçi-ədəbiyyatşünas ədəbiyyat nəzəriyyəsinə istinad etmədən uğur qazana bilməz. İsa Həbibbəyli həm də kamil bir ədəbiyyat nəzəriyyəçisidir. Onun bu sahədə xidmətləri hələlik dərslik səviyyəsindədir. O, hələlik prinsipləri müəyyənləşdirir, necə deyərlər, əlifbadan başlayır. Mən sırf ədəbiyyat nəzəriyyəsi ilə bağlı yazıları nəzərdə tuturam («Ədəbiyyatın tərifi», «Ədəbiyyatşünaslıq elminin şöbələrinə yenidən baxış», «Satira ədəbi növ kimi», «XX əsrin əvvəlləri Azərbaycan romantik şeirində sonet janrı», «Dialoq haqqında monoloq» və s.) . Amma, öncə qeyd etdiyim kimi, İsanın hər hansı bir məqaləsində nəzəriyyədən gələn və onun yazılarında sanki dirijorluq funksiyasını yerinə yetirən metodoloji istiqamət var. Arzu edərdim ki, İsa Həbibbəylinin müəllifliyi və redaktorluğu ilə sanballı bir «Ədəbiyyat nəzəriyyəsi» dərsliyi meydana gəlsin. İsa bütün elmi və təşkilatçılıq fəaliyyəti boyu QURUCU olmağa çalışıb. Onun rektor olduğu Naxçıvan Universiteti nüfuzlu bir tədris ocağıdır. Bir neçə dəfə İsanın müşayiəti ilə Universiteti başdan-ayağa gəzib dolanmışam. Tələbələrin yüksək səviyyəsi, təhsil və maariflənmək yanğısı məndə xoş təəssürat oyadıb. Universitetin həyətindəki müxtəlif növ güllər isə simvolik məna daşıyır. Bu güllər, elə bilirəm, Axundovun, Zərdabinin, Mirzə Cəlilin böyük arzularının rəmzidir ki, həqiqətə çevrilib. O, tələbələrinin elmi işlə məşğul olmaları üçün əlindən gələni əsirgəmir. Naxçıvan ədəbi mühitinin inkişafında, onun Azərbaycan ədəbi mühitinin ayrılmaz bir qolu olmasında böyük işlər görür. Və Naxçıvanın ictimai-siyasi-mədəni həyatını da bu gün İsasız təsəvvür eləmək mümkün deyil. Mən ÖZÜNƏMƏXSUS deyilən anlayışı İsa Həbibbəyliyə də şamil edə bilərəm. O, bir insan kimi də, alim kimi də, təşkilatçı-qurucu kimi də özünəməxsusdur. Ancaq bu özünəməxsusluqda bizim biyət etdiyimiz, sənəti qarşısında baş əydiyimiz böyük ustadların da cizgilərini görürəm. Məmməd Cəfər müəllim dünyadan köçüb, amma İsaya baxanda istər-istəməz Məmməd Cəfər müəllimi xatırlayıram. Abbas Zamanov haqq dünyasına qovuşub, amma hər dəfə İsanı görəndə Abbas müəllim yadıma düşür. Elə buradaca qeyd etmək istəyirəm ki, İsa öz ustadlarının xatirəsini əbədiləşdirməyi də bacarır. O, professor Abbas Zamanovun xatirəsini yad etmək məqsədilə belə bir kitab da tərtib edib: «Müasirləri Abbas Zamanov haqqında». Bu kitabda Abbas Zamanov haqqında xatirə və məqalələr toplanıb. Bundan başqa, Abbas Zamanovun bircildlik seçilmiş əsərlərinin tərtibçisi də İsa Həbibbəylidir. Nəhayət, İsa Həbibbəylini elmi əsərləri içərisində onu daha çox tanıdan və sevdirən «Cəlil Məmmədquluzadə: mühiti və müasirləri» monoqrafiyası barədə qısaca söz açmaq istəyirəm. Adətən, ədəbiyyat tarixində silinməz izlər buraxan sənətkarlar haqqında çox yazırlar. Amma bu yazıların heç də hamısı həmin sənətkarın yaradıcılıq dünyasının məna və incəliklərini açmaq qüdrətində deyil. «Axundov haqqında ya yaxşı yazmaq lazımdır, ya da heç nə» məşhur frazanı Mirzə Cəlilə də aid etmək olar. Etiraf edək ki, Mirzə Cəlil yaradıcılığı və şəxsiyyəti barədə bəzi əsərlər yazılsa da, bunlar hələ Mirzəcəlilşünaslıq üçün yetərli deyil. Mirzə İbrahimovun «Böyük demokrat», Əziz Mirəhmədovun «Azərbaycan Molla Nəsrəddini», Yaşar Qarayevin Azərbaycan realizmi ilə bağlı monoqrafik tədqiqatlarını mirzəcəlilşünaslıqda ancaq təməl daşları saymaq olar. İsa Həbibbəylinin adını çəkdiyim monoqrafiyası da öz elmi sanbalına görə bu əsərlərin cərgəsinə qatıla bilər. Əvvəla, heç bir tədqiqatda Mirzə Cəlili yetişdirən mühit və müasirləri haqqında dolğun məlumata rast gəlmirik. Halbuki, mühitin öyrənilməsi və sənətkarın həmfikirləri ilə əlaqə və münasibətləri onun şəxsiyyətinin və yaradıcılığının öyrənilməsində heç də az rol oynamır. İsa Həbibbəyli «Cəlil Məmmədquluzadə: mühiti və müasirləri» monoqrafiyasında bu problemi, demək olar ki, həll edə bilmişdir. Mirzə Cəlilin formalaşmasında ailə və təhsil mühitinin, mollaxananın və ibtidai təhsilin, Qori müəllimlər seminariyasının, maarifçilik hərəkatının, Naxçıvan ədəbi mühitinin, şəksiz ki, böyük rolu olub. Və bütün bunların aşkara çıxarılması aylar, illər tələb edir, günlərlə arxivlərdə (həm də təkcə Bakıda yox, müxtəlif şəhərlərin arxivlərində) rəngi solmuş sənədlərlə çalışmaq-çabalamaq tələb edir. İsa Həbibbəyli ömrünün altmışıncı payızına qədəm qoyur. Payız dedim, çünki İsa payızda anadan olub. Qoy bütün payızlar ona beləcə bahar sevinci bəxş eləsin.
|
|