|
Görkəmli Azərbaycan yazıçısı və dramaturqu Nəcəfbəy Vəzirov (1854-1926) eyni zamanda, həm də təbiətşünas-alim kimi də tanınmışdı. Nəcəfbəydə bu elmə maraq Bakı Realnı gimnaziyada oxuyarkən yaranmışdı. Gimnaziyada Nəcəfbəyin təbiət müəllimi, ilk Azərbaycan qəzeti “Əkinçi”nin (1875-1877) redaktoru Həsənbəy Məlikov Zərdabi olmuşdur. Nəcəfbəy gimnaziyada oxuduğu müddətdə daim müəllimi ilə əlaqə saxlayır, Azərbaycanda “Xeyriyyə cəmiyyəti”nin yaranmasında, cəmiyyətə pul vəsaitinin yığılmasında, Bakıda dram teatrının binasının qoyulmasında (“Hacı Qara”-1873) onunla əməkdaşlıq edirdi. Gimnaziyada təhsil illərində o, təbiət elmini sevmiş və bu həvəslə Moskvada Petrovski (Sonralar Timiryazev) adına Kənd Təsərrüfatı Akademiyasına daxil olmuşdur (1874-1878). Akademiyanı bitirəndən sonra Nəcəfbəy Azərbaycana gəlmiş, Yelizavetpol quberniyasının (Gəncə quberniyası) Dilican meşə sahəsində meşəçi-dendroloq vəzifəsində işləmişdir. N.Vəzirov Dilicanda işləyərkən ədəbi yaradıcılıqla yanaşı, meşədə bitən ağaclar və bitkilər üzərində də müşahidələr aparmış, Azərbaycan meşələrinə həsr olunmuş “Palıd” (Azərb.MEA. Füzuli adına Əlyazmalar İnstitutu, N.Vəzirovun arxivi, inv. N 20) adlı elmi əsərini yazmışdır. 110 səhifədən ibarət olan bu əlyazmasında Nəcəfbəy meşədə bitən ağacların xüsusiyyəti, növü, onların tərkibi haqqında mülahizələrini yazıb toplamış, lakin nəşr etdirməmişdi. Burada palıd, fıstıq, qoz ağacı, qızıl ağac, qovaq, Qara ağac, ağcaqayın, cökə, şam ağacı, sənubər və b. ağacların bioloji xüsusiyyətləri, təsərrüfat əhəmiyyəti haqqında elmi məlumatlar vardır. “Palıd” Azərbaycanda nəbatat və meşəçiliyə həsr olunmuş ilk elmi əsər kimi dəyərlidir. N.Vəzirov “Palıd” əsərində Dilican meşəsində müşahidə etdiyi ayrı-ayrı bitkilərin quruluşu və bioloji xüsusiyyətlərindən, meşə bitkilərinin bir-birilə qarşılıqlı münasibətlərindən bəhs edir. Burada iqlim, işıq, rütubət, torpaq kimi xarici mühitin təsirindən misallar gətirilir, bütün məsələlər elmi əsaslarla izah edilir. Bu əsəri yazarkən o, gələcəkdə Azərbaycanın başqa bölgələrində meşə sərvətlərini də öyrənmək arzusunda olduğunu bildirirdi. Azərbaycanda Ç.Darvinin adını və onun üzvi aləm haqqında olan nəzəriyyəsindən ilk dəfə Azərbaycanda söz açan Həsənbəy Zərdabi, sonra isə onun tələbəsi N.Vəzirov olmuşlar. Nəcəfbəy ağacların nəsilvermə qabiliyyətindən danışarkən yazırdı: “Biz görürük ki, mübarizə dövründə ancaq qalib gələn ağac özündən sonra övlad qoyub gedir. Bu kəbir Darvindən bizə qalan qanundur”. Nəcəfbəy bitkilərin xarici mühitlə qarşılıqlı əlaqəsini elmi nöqteyi-nəzərdən izah edirdi. “Ağacları isti yerlərdən soyuq yerlərə və soyuq yerlərdən isti yerə köçürəndə, onların xasiyyətləri təğyir tapır” və yaxud da “nə qədər torpaq qüvvətli olsa, bir o qədər pöhrə vermək qabiliyyəti ağaclarda uzanır”. Nəcəfbəyin ayrı-ayrı ağacların bioloji xüsusiyyətləri haqqında olan fikirləri də maraqlıdır. Burada o, palıd ağacının təsərrüfat əhəmiyyətli, qiymətli material, möhkəm, davamlı olması haqqında fikirlərini izah edir. Palıdın mil kökü torpağın çox dərinliklərinə getdiyinə görə, şiddətli küləklər onu torpaqdan ayıra bilmir. Nəcəfbəy fikrini belə izah edir: “Ağaclar arasında palıd bir möhkəm və qiymətli ağacdır, ömrü uzunu suda və quruda, təmiratda, artıq dərəcədə davamlı, əlavə, gözəl maddədir. Palıd hesab edilir meşənin zinəti. Onun əmudi kökü bir sajendən artıq yerə daxil olur, heç bir tufan onu kökü ilə yerdən çıxara bilmir. Qanadları qırılır, amma özü dayanır yerində”. Azərbaycan meşələrində bitən, ona zinət və gözəllik verən palıd ağacının növlərindən danışarkən Nəcəfbəy yazırdı: “Bizim meşələrdə neçə qism palıd ağacı var. Amma ən məşhuru ikidir: biri adi palıd (yaylıq), o biri qışlıq palıddır”. O, əsərdə yaylıq və qışlıq palıd ağaclarının toxum, yarpaq, qoza, kök quruluşları və inkişaf xüsusiyyətlərinə görə bir-birindən fərqləndiyini də izah edir. “Qışlıq palıdın yarpaqları bütün qış boyu üstündə qalır, yeni yarpaq əmələ gəlməyincə tökülmür. Yaylıq palıdın qozaları saplaqdan asılır, qışlıq palıd isə gödək saplaqlıdır, öz budağına yapışır”. Palıdın toxumundan danışarkən Nəcəfbəy onun iki qalın ləpədən ibarət olub, yazda torpağa əkilərkən iki həftə sonra cücərib xaricə çıxdığını izah edir. Adi palıdın inkişafını izah edərkən onun on ilə qədər ləng böyüməsini, ağacda qısa budaqların əmələ gəlməsini izah edən Nəcəfbəy, gödək budaqların inkişaf etməsinə mane olmaq üçün onun ətrafına qoz və qarağac kimi tez böyüyən ağacların əkilməsini məsləhət görür. Çünki bu ağaclar palıdı həm soyuqdan, həm də küləkdən qoruyur. Palıd ağacı bu yolla uzandıqca, onun ətrafındakı ağaclar məhv edilir. Hətta o, palıdın eninə böyüməsinin 150-200 ilə qədər davam etdiyini də qeyd edir. Palıd sıx yerdə bitəndə 60 il yaşayır, yanında bitən ağaclar onun inkişafına mane olur. Əsərdə yaylıq palıdın qışlıq palıddan fərqli cəhətləri də izah edilir: “Yaylıq palıdın yarpaqları gödək saplaqlı olur. Yarpaq və çiçəkləri qışlıq palıdın çiçəyindən və yarpağından 2 dəfə irəli hasilə gəlir. Yaylıq palıdın kökü qışlıq palıdın kökündən dərinə gedir, torpağın və havanın istiliyini sevir”. Palıd işığı çox sevdiyi üçün onun yan budaqları çoxdur, Nəcəfbəy bu cür budaqlanmaya mane olmaq üçün müəyyən tədbirlərin görülməsini məsləhət görür. O, inşaatda istifadə edilən dəyərli palıd ağaclarının yetişdirilməsi üçün elmi məsləhətlər verirdi. Nəcəfbəy fıstıq ağacının quruluşu və onun inkişafından danışarkən qeyd edirdi ki, bu ağac 10 yaşına kimi gec böyüyür, 10 yaşından sonra budaqlanaraq uzanır, 40-50 yaşına çatanda isə sürətlə inkişaf edir. Bu ağacın kamil kökünün zəif, yan köklərinin isə qüvvətli inkişaf etdiyini, küləklər əsən zaman yıxıldığını qeyd edir: “Meşəyə zinət verən ağaclardan biri də fıstıqdır. Fıstıq 10 yaşına qədər gec əmələ gəlir, sonra isə şah budağı artır, başlayır uzanıb budaqlanmağa. Şiddətli böyümə başlayır, 40-50 yaşına çatanda, mil kökü qabaqca bir az əmələ gəlir, sonra ancaq yan kökləri artır və tamam ömründə nazik üfüqi qalır. Ona görə bərk küləyə artıq davam edə bilməyib yıxılır”. N.Vəzirov fıstığın 40 yaşından sonra, 60-70 yaşına çatanda çiçəkləndiyini yazır. Çiçəkləri yarpaqları ilə birgə rütubətli torpağı sevmir. Onu bu amillərdən qorumaq üçün N. Vəzirov bəzi tədbirlər görülməsini məsləhət bilir: “Balaca ağaclar bir yaşına çatanadək, artıq istidən, işıqdan, soyuqdan qorxurlar. Mühafizə etmək üçün onları ot ilə örtürlər”. Tozağacından bəhs edərkən Nəcəfbəy onun da Azərbaycan meşələrində yayıldığını qeyd edir: “Azərbaycan meşələrində tozağacı az-az tapılır, o da dağlarda, meşənin qurtaracağında. Ömrü 150 ildən artıq olmur”. O, tozağacının köklərinin quruluşundan, işıq və tufana qarşı münasibətindən, sənayedə əhəmiyyətindən ətraflı məlumat verir. Əsərdə müəllif qızılağac, söyüd, qovaq, ağcaqayın, göyüş, çökə, şam və sənubər kimi qiymətli ağaclardan, Azərbaycan meşələrində bitməsindən, onların bioloji xüsusiyyətlərindən məlumat verir və meşəçiliyin ümumi məsələlərini də qeyd edir. Nəcəfbəy ağaclardan bəhs edərkən onun Azərbaycan dilində adlarının yanında rusca və latınca da adlarının tərcüməsini verirdi ki, oxucular üçün aydın olsun. Əsərin ən qiymətli bəhslərindən biri də “Meşənin həyat qüvvəsi” adlanır. Burada meşədəki ağaclar arasındakı qarşılıqlı münasibətlərdən, meşə ağacları ilə başqa yerdə bitən ağaclar arasındakı fərq elmi cəhətdən aydınlaşdırılır. Nəcəfbəy meşə bitkilərinin yaşamaq üçün mübarizə etməsindən bəhs edərkən müəyyən məlumatlar verir və gəldiyi nəticələri əyani surətdə sübut etmək məqsədilə 10 ağacı əhatə edən bir cədvəl hazırlayıb göstərir. Bu cədvəldə yaşayış uğrunda mübarizə edən meşə ağaclarını 7 dərəcəyə bölür və belə nəticəyə gəlir ki, bitkilər toplu halında yaşayarkən qonşuları tərəfindən sıxışdırılır: “İctimai arasında ağacların hamısı az-çox sıxılmış olurlar, təfavütü mərtəbədədir. Ağacların arasında elələri var ki, çıqqası bir tərəfdən sıxılıb və elələri də var ki, qalıb çardax altında, həyatla ölüm arasında. İşıq çatmayır, taam az, axırda çevrilir quru oduna”. Meşədə bitkilər arasında yaşayış uğrunda gedən mübarizədən söz açan N.Vəzirov göstərir ki, ağacların hamısının bir boyda olmaması üzündən, ucaya qalxan ağaclar alçaqda qalanların işığına mane olur. O, ağacların meşədə tələf olma səbəbini düzgün izah edərək yazır: “Ağaclar tələf olurlar, ondan ötrü ki, meşədə işıq və rütubət torpaqdan kəsilik ola, xeyr, tələf olur ondan ötrü ki, o maddələri qonşuları qüvvətli olub onların həyatından alırlar”. Ağaclar arasında yaşayış uğrunda gedən mübarizədə yaşlı ağacların sayının çox olmasını vurğulayan Nəcəfbəy göstərirdi ki, bu “mübarizə” cavan ağacların inkişafına mane olur, onların 95 faizi tələf olur. Burada o, belə nəticəyə gəlir ki, cəmiyyətdə insanlar da həyat uğrunda mübarizə edərkən güclülər gücsüzü məhv edir. Əsərin “Meşənin həyat qüvvəsi” adlı hissəsində “ağaclar arasında ölüm-dirim mübarizəsindən” bəhs edən alim belə nəticəyə gəlirdi ki, təbiətdə bu cür canlılar nəsil verməyə malik deyildir. Təbiətdə yaşayış uğrunda mübarizədə qalib gələn canlılar, özlərindən sonra nəsil qoyub gedirlər, mübarizəyə uyğunlaşa bilməyən canlılar isə nəsil vermir, məhv olurlar. Ağacların bar gətirməsinin də müxtəlif olduğunu o, apardığı təcrübəyə əsasən izah edir və belə nəticəyə gəlir ki, yaşayış səviyyəsi ağacların bar verməsində ən mühüm amildir. Meşədə günəş şüasından bol-bol istifadə edən ağaclar, başqa şərtlər də olduqda 100 faiz nəsil versələr də, işıqdan məhrum olan ağaclar nəsil vermə qabiliyyətindən məhrum olurlar. “Təcrübə göstərir ki, şam meşəsində yaxşı toxumlu, ildə cürbəcür ağacların bar gətirmək qüvvəsi bərabər deyildir. Zillətdə olan ağaclar ölürlər, ancaq qalib gələn ağaclar özündən sonra övlad qoyub gediblər. Bu kəbir Darvindən bizə qalan qanundur”. N.Vəzirov meşədə təklikdə, seyrək yerlərdə bitən ağacların nisbətən 10-20 il tez yetişdiyini və bar vermə qabiliyyətini açıqladıqda, bunu işıq və qida mənbəyinin çox olması ilə izah edir. Asudə bitən ağacların yetişmə qabiliyyəti güclü olur, lakin bunlar da birdən-birə artmır, bunun üçün də vaxt və zaman gərəkdir. Meşədə bitən ağacların asudə bitən ağaclardan boyca qısa, köklərinin də dərinə getməsinin zəif olması haqqında söz açan Nəcəfbəy əsas səbəb olaraq, başqa ağacların onu sıxışdırmasını, havadan və torpaqdan lazımi qida almamasını göstərir. O, yer üzərindəki meşələrin, ab-hava və torpağın müxtəlif olmasını, həyat şəraitinin başqa-başqa olmasını təbii hal kimi izah edir: “Meşədə yerin şimal tərəfi, cənub tərəfi, gün batan, gün çıxan tərəfləri yenə də meşə üçün bir deyil”. O, bu fikrini söyləyərkən ən çox müxtəlif bölgələrdə olan Azərbaycan meşələrinin öyrənilib araşdırılmasını gələcəkdə gənclərin öhdəsinə buraxır. N.Vəzirov “Meşədə ictimailərin bir-birinə təsiri” mövzusuna toxunarkən ağacların, hətta ictimailərin bir-birinə təsirini izah edir: “Meşəlikdə təyin olunubdur ki, ikimərtəbəli ictimaidə, ikinci mərtəbənin ağaclarını kəsib uzaqlaşdırdıqda, əvvəlinci mərtəbənin ağaclarının böyüməsi yaxşılaşır, çünki torpaq artıq olur, ab-havaya yol verilir. Aşkar məlumdur ki, meşədə ictimailər arasında ömür mübarizəsi gedir. Ağaclar arasında ictimailər, qruplar, mərtəbələr arasında həmçinin”. “Ağacların işığa nisbəti” bəhsində N.Vəzirov bəzi ağacların yaxşı və ya pis böyüyüb inkişaf etdiklərini müşahidə etmiş ağacları işıq sevən və sevməyən deyə iki qrupa bölür. O, izah edirdi ki, cıqqası qalın ağaclar işığı sevir, cıqqası seyrək ağaclar isə işığı sevmirlər, işıq sevən ağacların gövdələri təmizlənir. N.Vəzirov əsərin “Cinsbəcins ağacların rütubətə nisbəti” bəhsində bitkilərin suya olan münasibətinə görə keerofitlər (quraqlıq sevən), hidrofitlər (rütubət sevən) və mezofitlər (miyanə su sevən) bitkilər deyə 2 qrupa bölür və hər qrupa aid misallar göstərir. O, təcrübə nəticəsində şam ağacının keerofit bitkilər qrupuna daxil olmasını şərh edir və şabalıd, palıd, qara ağac, toz ağacını da istiliyə tələbkar ağaclar qrupuna daxil edir və bu ağacları gələcəkdə yenidən öyrənməyi məsləhət bilir. Nəcəfbəy ağacların yerini dəyişərkən, onların isti yerdən soyuq yerə keçirəndə və ya əksinə olanda onların xasiyyətini təyin edərkən, mühitin bitkilər üzərində əsas təsir qüvvəsi olduğunu izah edir. “Ağacların torpaqda mədəni maddələrə nisbəti” bölməsində meşə ağacları ilə ziraət bitkiləri müqayisə edilir və meşə ağaclarının digər bitkilərə nisbətən torpaqdakı qida maddələrinə az tələbkar olduqları göstərilir. Çünki ziraət bitkiləri əmələ gəlməyən torpaqlarda meşə ağacları əmələ gəlir. O, meşə torpaqlarında, çəmən və çöldəki torpağa nisbətən üzvi maddələrin çox olduğunu göstərir. Nəcəfbəy “Ağacların cəld böyüməsi” hissəsində cədvəllər tərtib etmiş və səbəbini də izah etmişdir. “Ağacların törəməsi” bölməsində ağacların toxumlu və toxumsuz olmaqla iki cür çoxalmalarını, xasiyyətlərini izah edir və göstərir ki, toxumsuz pöhrə gəlir və sıxılmış ağaclar törənir. O, göstərir ki, pöhrə vermək ağacın cinsinə və yerinə bağlıdır, torpaq qüvvətli olarsa, pöhrə vermək qabiliyyəti uzanır. Demək, bitkilərin yaşaması üçün xarici mühitin və torpağın əhəmiyyəti əsas şərtdir. “Palıd” əsərinin elmi əhəmiyyəti böyükdür. Nəcəfbəy burada meşə mühəndisləri üçün maraqlı cədvəllər, mürəkkəb riyazi düsturlar da vermişdir. Bu əsər Azərbaycanda meşəçiliyin (dendrologiya) əsasını təşkil edir. Nəcəfbəy Bakıda Kənd Təsərrüfatı Texnikumunda müdir müavini işləmiş və təbiətdən dərs deyən ilk azərbaycanlı müəllim olmuşdur. O, 1926-cı ildə texnikum tələbələrini Şamaxıya, Çuxuryurd meşəsinə təcrübə keçmək üçün aparmış və orada ürək çatışmamazlığı xəstəliyindən vəfat etmişdir.
|
|